Infantia
W średniowieczu i starożytności tym terminem określano pierwszy etap ludzkiej egzystencji. Od antyku pojęcie zawężano do okresu noworodkowego oraz niemowlęcego lub oznaczano tym terminem wczesne dzieciństwo. Zdaniem Marka Terencjusza Warrona (116-27 p. n. e.), Cycerona (106-43 p. n. e.), Horacego (65-8 p. n. e.) oraz Seneki (ok. 4 p. n. e.-65 n. e.), ludzka egzystencja składała się z czterech etapów: puer, adulescens, iuvenis, senex. Odmienną klasyfikację zaproponował Solon, poeta i prawodawca (ok. 635-560 p. n. e.). Dokonał on podziału ludzkiego życia na dziesięć etapów, a każdemu przypisał siedem lat. Pierwsza w tej propozycji była infantia jako okres niemowlęcy oraz wczesnego dzieciństwa, którą kończył właśnie siódmy rok życia. Zdaniem Solona, kres każdego etapu korelował z przemianami dotykającymi organizm człowieka[1]. W związku z tym trwałe uzębienie oznaczało granicę wczesnego dzieciństwa i początek kolejnego – dzieciństwa[2].
Chrześcijańscy myśliciele przejęli poglądy filozofów antyku i jednocześnie rozbudowali schemat. Infantia jako autonomiczny etap egzystencji pojawiła się w pismach przykładowo świętych: Ambrożego z Mediolanu (ok. 339-397), patriarchy Akwilei Paulina (ok. 726-802/804), Hildegardy z Bingen (1098-1179), a także Piotra z Cluny (1092-1156)[3]. Niekiedy z tego terminu obejmującego wczesne dzieciństwo (do siódmego roku życia) wyłączano okres noworodkowy (nativitas). Zdaniem świętego Wiktoryna z Patawii (ok. 230-ok. 304), narodziny były autonomicznym etapem, który kończyło pojawienie się uzębienia[4]. Analogiczne poglądy prezentował Bartłomiej Anglik (ok. 1203-1272). Zdefiniował on ten okres jako infantia dentium plantativa: etap, w którym pojawia się uzębienie. Bartłomiej wyznaczył kres tej fazy na siódmy miesiąc życia dziecka[5]. Podobne rozróżnienie spotykamy w pismach Wilhelma z Conches (ok. 1090-ok. 1155). Odmienność jego ujęcia polegała na wyznaczeniu granicy tego podokresu na piąty rok życia. Z takim stanowiskiem korelował pogląd na temat specyfiki tego wieku, w którym zdolności komunikacyjne dziecka dopiero się rozwijały[6].
Pojawiające się w piśmiennictwie myślicieli roczne lub miesięczne granice poszczególnych etapów nawiązywały do mistycznych cyfr: siedem i pięć. Pierwsza uważana była za symbol doskonałości (chrześcijaństwo)[7]. Z kolei cyfra pięć korelowała z pięcioma częściami ludzkiego ciała, pięcioma palcami każdej dłoni oraz pięcioma kategoriami zwierząt[8].
W piśmiennictwie próbom ustalenia granicy tego okresu towarzyszyło uogólnione spojrzenie na zespół jego wyróżników. Zdaniem większości myślicieli, dziecko było w tym okresie istotą niewinną oraz szczerą, która jeszcze nie poznała zła. Takie ujęcie pierwszego etapu ludzkiej egzystencji odnajdujemy w pismach przykładowo Hermasa (I/II wiek), Tertuliana (150/160-240), świętych Ambrożego z Mediolanu oraz Izydora z Sewilli (ok. 560-636)[9]. Tertulian pomimo radykalnego spojrzenia na małżeństwo i kwestię posiadania dzieci podkreślał ową niewinność noworodków i niemowląt, która, według niego, przesądzała o braku konieczności udzielania sakramentu chrztu (niewinność wykluczała grzeszność). Poza tym o przyjęciu tego sakramentu powinna decydować dojrzałość człowieka oraz wiara, a te nie były niemowlętom dane. O walorach tego etapu przesądzał także brak popędu płciowego, który, zdaniem Tertuliana, wypaczał życie człowieka. Pod tym względem infantia okazała się bliska w swym idealnym wymiarze pierwszemu etapowi rodzaju ludzkiego (Adam i Ewa w raju)[10]. Analogiczne spojrzenie na ten etap ludzkiej egzystencji prezentował święty Ambroży z Mediolanu. Oceniał on dzieci przez pryzmat rodziców. Święty Ambroży postrzegał je jako dar, a obcowanie z nimi jako źródło niewymownej radości. Jego zdaniem, dzieci personifikowały to co najlepsze w rodzaju ludzkim, dlatego też krytykę pod ich adresem lub deprecjację postrzegał jako odnoszącą się ,,en bloc,, do całego ludzkiego rodzaju[11]. Święty Izydor z Sewilli poza charakterystyką tego okresu jako jeden z nielicznych pokusił się o etymologię słowa infans. Kluczem okazał się brak uzębienia oraz zdolności wysławiania się[12]. Eo ipso myśliciel postrzegał ten okres analogicznie do Wiktoryna z Patawii, jednak odmiennie od niego charakteryzował w ten sposób cały pierwszy etap ludzkiej egzystencji.
Dla starożytnych i wczesnośredniowiecznych myślicieli infantia była także okresem, o którego wyjątkowości przesądzała fizyczna słabość dziecka. Minucjusz Feliks (II/III wiek) wskazywał na ścisły związek noworodka i niemowlęcia z matką, brak swoistej autonomii oraz podał przyczyny takiego stanu: nieporadność oraz niesamodzielność[13]. Takiemu uogólnionemu spojrzeniu towarzyszyły refleksje nawiązujące do norm związanych z pielęgnacją dziecka. Zdaniem Laktancjusza (250-330), kruchość fizyczna, a precyzyjniej wątłe dziąsła, przesądzały o konieczności podawania pokarmów płynnych oraz miękkich[14]. Z kolei rzymski poeta Prudencjusz (348-ok. 413) pisał o nie w pełni ukształtowanym przewodzie pokarmowym najmłodszych, co również determinowało zalecenia dotyczące określonej diety[15]. O nieporadności niemowląt wspominała święta Hildegarda z Bingen. Według niej, wyróżnikiem tego etapu była delikatność, kruchość szkieletu oraz kośćca. Te uwagi z zakresu anatomii dzieci przełożyły się na wskazanie kolejnej specyfiki tego okresu – braku zdolności do samodzielnego poruszania się[16].
Z postrzeganiem dziecka jako istoty kruchej korespondowały oceny jego zdolności intelektualnych. Zdaniem Minucjusza Feliksa i Kommodiana (V wiek), najmłodsi byli niefrasobliwi, mało rozumni oraz nie rozróżniali rzeczywistości od fikcji[17]. Wspomniana Hildegarda z Bingen również odniosła się do umysłowości dzieci. Jej zdaniem, o specyfice tego pierwszego etapu ludzkiej egzystencji decydował brak umiejętności racjonalnego myślenia oraz zdolności do działań ukierunkowanych na konkretny cel[18].
Podobnież kwilenie niemowlęcia uznawano za wyróżnik tego najwcześniejszego okresu. Podczas gdy dla Tertuliana i Minucjusza Feliksa było ono jedynie dźwiękiem wydawanym przez dziecko, święty Cyprian (ok. 200-258) nadał mu wymiar religijny i postrzegał je jako modlitwę zanoszoną do Boga[19]. Ten religijny kontekst wynikał ze specyfiki okresu (prześladowanie chrześcijan), na który przypadała aktywność biskupa. |
Literatura (wybór):
- Ambroży z Mediolanu, Epiostolae, „Patrologia Latina”, t. 16, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Ambroży z Mediolanu, Hexameron, „Patrologia Latina”, t. 14, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Ambroży z Mediolanu, O dziewicach, [w:] tenże, Wybór pism, tłum. W. Szołdrski, wstęp C. A. Guryn, oprac. C. A. Guryn, E. Stanula, „Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy”, t. 7, Warszawa 1971.
- Cyprian, Listy, tłum. W. Szołdrski, wstęp M. Michalski, oprac. E. Stanula, „Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy”, t. 1, Warszawa 1969.
- Hermas, Pastor, [w:] Ojcowie Apostolscy, tłum. A. Świderkówna, wstęp W. Myszor, Warszawa 1990.
- Hildegarda z Bingen, Explanatio symboli sancti Athanasii, „Patrologia Latina”, t. 197, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Hildegarda z Bingen, Liber divinorum operum simplicis hominis, „Patrologia Latina”, t. 197, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Izydor z Sewilli, Differentiarum, sive de proprietate sermonum, libri duo, „Patrologia Latina”, t, 83,wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Izydor z Sewilli, Etymologiarum libri XX seu Origines, „Patrologia Latina”, t. 82, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Kommodian, Carmen apologeticum, [w:] tenże, Poezje, tłum., wstęp P. Gruszka, Warszawa 1990.
- Laktancjusz, Divinae Institutiones, „Corpus Sriptorum Ecclesiasticorum Latinorum”, t. 19, Wiedeń 1890.
- Minucjusz Feliks, Octavius, „Patrologia Latina”, t. 3, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Paulin z Akwilei, Contra felicem Urgellitanum episcopum libri tres, „Patrologia Latina”, t. 99, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Piotr z Cluny, Noni sermones, „Patrologia Latina”, t. 189, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Prudencjusz, Psychomachia, [w:] tenże, Poezje, tłum. i wstęp M. Brożek, Warszawa 1987.
- Tertulian, De carne Christi, „Patrologia Latina”, t. 2, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
- Tertulian, O modlitwie, [w:] tenże, Wybór pism, wstęp E. Stanula, oprac. W. Myszor, E. Stanula, „Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy”, t. 5, Warszawa 1970.
- Wkitoryn z Patawii, De fabrica mundi, „Patrologia Latina”, t. 5, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne.
Opracowania:
- Hofmeister A., Puer, iuvenis, senex. Zum Verständnis der mittelalterlichen Altersbezeichnungen, [w:] Papstum und Kaisertum. Forschungen zur politischen Geschichte und Geisteskultur des Mittelalters, hrsg. von A. Brackman, Monachium 1962.
- Kosznicki M., Kształcenie i wychowanie dzieci literaturze zachodniego chrześcijaństwa od I do IV wieku, Gdańsk 1999.
- Shahar S., Childhood in the Middle Ages, Londyn-Nowy Jork 1990.
- Suder W., Klasyfikacja wieku ludzi w Imperium Rzymskim, „Kwartalnik Historyczny”, R. 84, 1977.
Autorka hasła:
dr Małgorzata Delimata-Proch, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Przypisy:
- ↑ W. Suder, Klasyfikacja wieku ludzi w Imperium Rzymskim, „Kwartalnik Historyczny”, R. 84, 1977, s. 583-592.
- ↑ Patrz „Pueritia”.
- ↑ Ambroży z Mediolanu, Epiostolae, 44, 12, „Patrologia Latina”, t. 16, wyd. J. P. Migne, Paryż 1844 i inne (kolejne opisy – „PL”); Paulin z Akwilei, Contra felicem Urgellitanum episcopum libri tres, „PL”, t. 99, kol. 348C-349A; Hildegarda z Bingen, Explanatio symboli sancti Athanasii, „PL”, t. 197, kol. 1071D-1072A; Piotr z Cluny, Noni sermones, 2, „PL”, t. 189.
- ↑ Wkitoryn z Patawii, De fabrica mundi, 9, „PL”, t. 5; Patawia – obecnie Ptuj, miasto w Słowenii.
- ↑ Por. A. Hofmeister, Puer, iuvenis, senex. Zum Verständnis der mittelalterlichen Altersbezeichnungen, [w:] Papstum und Kaisertum. Forschungen zur politischen Geschichte und Geisteskultur des Mittelalters, hrsg. von A. Brackman, Monachium 1962, s. 287-305.
- ↑ Por. S. Shahar, Childhood in the Middle Ages, Londyn-Nowy Jork 1990, s. 187.
- ↑ Mt 18, 21-22; Łk 17, 4.
- ↑ Por. M. Kosznicki, Kształcenie i wychowanie dzieci literaturze zachodniego chrześcijaństwa od I do IV wieku, Gdańsk 1999, s. 37-38.
- ↑ Hermas, Pastor, 108, 5, [w:] Ojcowie Apostolscy, tłum. A. Świderkówna, wstęp W. Myszor, Warszawa 1990; Tertulian, O modlitwie, 22, [w:] tenże, Wybór pism, wstęp E. Stanula, oprac. W. Myszor, E. Stanula, „Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy”, t. 5, Warszawa 1970, s. 126; Ambroży z Mediolanu, Hexameron, VI, 4, 25, „PL”, t. 14; Izydor z Sewilli, Differentiarum, sive de proprietate sermonum, libri duo, I, De litera P, „PL”, t, 83; por. M. Kosznicki, Kształcenie i wychowanie dzieci, s. 44-50.
- ↑ Tamże.
- ↑ Ambroży z Mediolanu, O dziewicach, I, 7, 34, [w:] tenże, Wybór pism, tłum. W. Szołdrski, wstęp C. A. Guryn, oprac. C. A. Guryn, E. Stanula, „Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy”, t. 7, Warszawa 1971; por. M. Kosznicki, Kształcenie i wychowanie dzieci, s. 61-64.
- ↑ Izydor z Sewilli, Etymologiarum libri XX seu Origines, XI, 2, „PL”, t. 82.
- ↑ Minucjusz Feliks, Octavius, 2, 1, „PL”, t. 3; por. M. Kosznicki, Kształcenie i wychowanie dzieci, s. 50-51.
- ↑ Laktancjusz, Divinae Institutiones, V, 4, „Corpus Sriptorum Ecclesiasticorum Latinorum”, t. 19, Wiedeń 1890.
- ↑ Prudencjusz, Psychomachia, [w:] tenże, Poezje, tłum. i wstęp M. Brożek, Warszawa 1987, s. 143-144; por. M. Kosznicki, Kształcenie i wychowanie dzieci, s. 55.
- ↑ Hildegarda z Bingen, Liber divinorum operum simplicis hominis, „PL”, t. 197, kol. 837B-837C, 895D-896A.
- ↑ Minucjusz Feliks, Octavius, 2, 1, „PL”, t. 3; Kommodian, Carmen apologeticum, 630, [w:] tenże, Poezje, tłum., wstęp P. Gruszka, Warszawa 1990.
- ↑ Hildegarda z Bingen, Liber divinorum operum simplicis hominis, „PL”, t. 197, kol. 895.
- ↑ Tertulian, De carne Christi, 20, „PL”, t. 2; Minucjusz Feliks, Octavius, 2, 1, „PL”, t. 3; Cyprian, Listy, 64, 6, tłum. W. Szołdrski, wstęp M. Michalski, oprac. E. Stanula, „Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy”, t. 1, Warszawa 1969; por. M. Kosznicki, Kształcenie i wychowanie dzieci, s. 53.