Tożsamość kulturowa dziecka
Zdefiniowanie terminu „tożsamość” (idem - ten sam)[1]; jest problematyczne, ze względu na jego interdyscyplinarny charakter, niejednoznaczność i zoperacjonalizowanie[2]. Kategoria tożsamości jest przedmiotem zainteresowania zarówno laików, jak i wielu dyscyplin naukowych: filozofii, psychologii, biologii, socjologii[3], etnologii, religioznawstwa[4], a także pedagogiki, która podkreśla m.in. tożsamościowy wymiar wielokulturowości[5]. Istnieje jednak wspólna płaszczyzna porozumienia w pojmowaniu tożsamości. Jest nią utożsamianie z istotą człowieczeństwa oraz kondycją człowieka[6]. Podkreśla się również, że tożsamość jest: „określeniem zestawu wartości i celów strukturalizujących życie człowieka” oraz jej umiejscowienie w świadomości i samoświadomości[7], chociaż zdania na ten temat są podzielone ze względu na kontrowersję wokół samego fenomenu świadomości[8].
Filozoficzne tradycje pojęcia „tożsamość”
Filozoficzne teorie i poglądy wyjaśniające pojęcie „tożsamość” uważa się za uporządkowane. W podstawowym zakresie należą do nich m.in.:
- pojmowanie tożsamości przez Sorena Kierkegarda jako nierozerwalnej części egzystencji, konieczny warunek rozwoju osobistego i traktowanie nabycia tożsamości przez uzyskanie trzech komponentów: ja, odpowiedzialność i wolność. W tym podejściu podkreśla się, że zwracając uwagę na problemy egzystencjalne angażujemy całą naszą osobowość i tworzymy tożsamość[9];
- interpretowanie tożsamości osobowej, pytania o ciągłość osobową Kartezjusza, Johna Locka, Immanuela Kanta[10];
- interpretowanie pojęcia „tożsamość” w teoriach narracyjnych np. Dana P. Mc Adamsa[11];
- interpretowanie pojęcia „tożsamość” w następujących teoriach współczesnych np. w krytycznej teorii społeczeństw Theodora Adorno[12]; Barbary Skargi, Paula Ricoeura. W przypadku B. Skargi: „tożsamość jest problemem, nie mamy pewności, czy nie stanowi ona w ogóle iluzji. Nie wiemy także dobrze, jak należy ją rozumieć, co to znaczy bycie sobą, dlaczego owej sobości szukamy, czy jest ona dla nas, jakąś wartością, a jeżeli tak, to dlaczego”[13]. Natomiast P. Ricoeur traktuje tożsamość jako: ,,próbą mediacji między brytyjskimi analitykami z jednej strony a fenomenologami i hermeneutami z drugiej” (idem – tożsamość tego co jednakowe i ipse – tożsamość siebie samego, czyli pozostawianie sobą jako dwa przeciwstawne bieguny tożsamości ale dowód stałości, wprowadzenia tożsamości narracyjnej[14].
Socjologiczne pojmowanie tożsamości. Do socjologicznych modeli tożsamości, charakterystycznych dla nauk społecznych, przypisujących „posiadanie tożsamości”, utożsamianie osób, grup, zalicza się[15] teorie tożsamości oparte na typologii Richarda Robinsa (1973)[16] i wskazuje się najczęściej na:
- model zdrowia tożsamości (identity health); punktem wyjścia jest rozwój psychospołeczny; przykład: koncepcja dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego[17];
- model interakcyjny tożsamości (identity interaction model); różnorodność szkół: self conception(M. Kuhn), pojmowanie tożsamości jako jaźni biograficznej, niepokoje tożsamościowe - biographical self (A. Giddens)[18]; interakcyjny model tożsamości tzw. szkoła chicagowska (A. Schütze, E.Gofmann)[19]; pojmowanie tożsamości jako jaźni biograficznej i sytuacyjnej - biographical self;
i situated[20] (Z. Bauman);
- model światopoglądowy tożsamości (identity world view model)[21]; przykłady: perspektywa akcjonalistyczna tożsamości Alain, a Touraina; perspektywa fenomenologiczna Petera Bergera i Thomasa Lukhmana[22];
- model egologiczny tożsamości (identity egology model)[23], związany z „koncepcją kryzysu tożsamości Erika Eriksona”[24].
W socjologii „tożsamość” traktowana jest jako proces, fenomen trwający i rozwijający w czasie, nie do końca określony[25]. Akcentuje się również pojmowanie tej kategorii jako: „całości konstrukcji podmiotu odnoszącego się do siebie, do potrzeby przynależenia. Wyraża się to w bliskości, poczuciu więzi, stabilności a także zakorzenieniu z dziedzictwem i dorobkiem przodkiem[26]. Dodatkowo niektórzy socjolodzy zwracają uwagę na: czas wewnętrzny człowieka, czas intersubiektywny „osadzenie w ciele, intersubiektywność i społeczne zdeterminowanie struktury przecinających się temporalności” (N. Luhmann)[27]; uznanie aspektu czynnego za najistotniejszy wyznacznik pojmowania tożsamości, „wielorakość form utożsamiania Edwin Ardener”[28], traktując tożsamość jako proces trwający i rozwijający się w czasie[29]. Pojęcie ,,tożsamość” człowieka w perspektywie psychologicznej
Kategoria ,,tożsamość” w psychologii jest mniej uporządkowana niż w filozofii. Istnieje kilka terminów podobnych, czasami zamiennie stosowanych: ,,Ja”, ,,osoba”, ,,osobowość”, ,,jaźń”, ,,self”, ,,ego”[30]. Można jednak wyróżnić następujące perspektywy:
- podejście fenomenologiczne: całościowe, fundamentalne odczucia względem podmiotu; przykłady: koncepcji ,,Ja” Willama Jamesa, koncepcja ,,Ja” Gordona Allporta;
- podejście poznawcze: tożsamość ujmowana jako system samowiedzy, zbiór cech schematowych (J. D. Codol, M Jarymowicz 1979, S. Epstien 1999, A.G. Greenwald i A. R. Pratkanis 1984)[31];
- zgodność poglądów dotycząca dwóch podstawowych sposobów rozumienia tożsamości: tożsamość przedmiotowa i podmiotowa[32]; przykłady: dwoistość traktowania tożsamości ,,Ja”- podmiotowego i ,,Ja”- przedmiotowego (J. Viorst 1996, R. Persaud 1984);
- teorie dotyczące rozwoju i kryzysów tożsamości[33]: psychospołeczna teoria Erika Eriksona, w której tożsamość jest rozumiana jako proces syntezy „ego” (jedna z koncepcji modelu zdrowia)[34] oraz teoria Margaret Mahler (psychologia rozwojowa dziecka), gdzie tożsamość rozwija się: ,,jako pewna właściwość jednostki polegająca na tym, że czuje się ona odrębna od świata”[35];
- teorie statusów osoby Erika Eriksona, Jamesa Marcii, gdzie tożsamość jest traktowana jako względnie stała właściwość osoby, nabyta[36];
- teoria identyfikacji Sigmunda Freuda, w której poczucie tożsamości (poczucie samego siebie) jest najważniejszym kryterium samego siebie;
- koncepcja dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego (jedna z koncepcji modelu zdrowia);
- teoria samowiedzy Józefa Kozieleckiego (model egologiczny)[37];
- warstwowa koncepcja struktury ,,ja” będąca jednym z czynników osobowościowych kształtujących tożsamość; ,,ja” podstawowe, ,,ja”, ,,funkcjonalne”, ,,ja” aksjologiczne. W ,,ja” podstawowym występuje orientacja postaw uformowanych w dzieciństwie, podkreślenie roli świadomości w procesie kształtowania tożsamości[38];
- problem tożsamości w kontekście zagadnień intencjonalności (R. Vallacher, D.Wegner,1987)[39].
Perspektywa pedagogiczna pojmowania kategorii: tożsamość
Pedagodzy traktują tożsamość jako pewien złożony, zmienny i rozwijający się proces, wielowymiarowy konstrukt, który łączy elementy osobowe jednostki z centralnymi wartościami kultury grupy, do której jednostka należy. Podkreślają m.in. następujące aspekty:
- „tożsamość jako spotkanie teraźniejszości z przeszłością i antycypowaną przyszłością”[40];
- subsystemy tożsamości: tożsamość osobowa i społeczna (zgodność przedstawicieli wielu dyscyplin naukowych)[41];
- sfery tożsamości („ja” materialne, „ja” społeczne, „ja” duchowe, powiązanie warstw z trójpoziomową koncepcją struktury „ja”)[42].
Tożsamość kulturowa dziecka jako specyficzny przejaw tożsamości człowieka.
Za źródło tożsamości kulturowej uważa się symboliczny interakcjonizm (chicagowska szkoła socjologii i psychologii społecznej). Został zapoczątkowany przez prace Ch. Cooleya, W. Thomasa, F. Znanieckiego, J. Deweya. Jednak największy wpływ na aktualną jego formę ma koncepcja tworzenia jaźni G.H. Meada, w której uważa się, że osobowość człowieka kształtuje się w trakcie interakcji z otoczeniem, „z istotnymi Innymi” (relacje face to face). Interakcje mają miejsce w procesie komunikowania się za pomocą gestów znaczących i nieznaczących. W symbolicznym interakcjonizmie zanegowano istnienie tzw. obiektywnej rzeczywistości. Należy zaznaczyć, że odnosi się on głownie lub wyłącznie do kultury społecznej[43]. Dlatego zwraca uwagę światopoglądowy model tożsamości, w którym proponuje się odejście od pojęcia interakcja i zastąpienie go pojęciami: wartość, wzór kultury, etos.
Rozwój tożsamości dziecka według E. Eriksona i M. Mahler
W koncepcji Erika Eriksona (1997) rozwój człowieka jest traktowany jako rozwój tożsamości psychospołecznej tzn. wspieranej przez społeczeństwo, przebiega przez osiem faz a pierwsze cztery występują w niemowlęctwie i dzieciństwie, jest to okres krystalizacji ale i różnicowania się tożsamości dziecka:
- „niemowlęctwo – Jestem nadzieją, jaką mam i daję”;
- „wczesne dzieciństwo – Jestem tym, co wyraża moja wolna wola”;
- „okres zabawy – Jestem tym, kogo umiem sobie wyobrazić jako siebie”;
- „okres szkolny – Jestem tym, co mogę nauczyć się wprawić w ruch”;
- „dorastanie – Jestem tym, czemu dochowuję wierności”[44].
Do pozostałych faz rozwoju zalicza się: piąta w okresie dojrzewania, a ostatnie trzy w wieku dojrzałym razem ze starością.
Natomiast w koncepcji relacji z obiektem Margaret Mahler wyróżnia się:
- stadium pierwsze: autyzmu (noworodka);
- stadium drugie: symbioza (od 2 do 5 miesiąca);
- stadium trzecie: separacja – indywidualizacja (złożone procesy oddzielania się od matki)[45].
Znaczenie kultury w życiu osobowym i społecznym dziecka
Dziecko w naturalny sposób, bezrefleksyjnie przyjmuje zasady i wartości kultury, w której wyrasta. Jest to oczywista sytuacja spowodowana przejmowaniem świata od „znaczących innych, świata przenikniętego emocjami. Rozwój tożsamości odbywa się dzięki oddziaływaniu kultury. J. Nikitorowicz proponuje rozumieć kulturę jako ,,wielość działań i dokonań ludzkich: dziesięć rodzajów ludzkiego działania – wzajemne działania, wzajemne interakcje, współdziałanie, przekazywanie życia, biseksualność, terytorialność, egzystencja w czasie, uczenie się, zabawa, obrona, eksploatacja”[46]. Dodatkowo podkreśla, za G. Hofstede, istnienie kultury w świadomości i poza świadomością[47].
Świat dziecka, ale również jego obraz ulegają reifikacji: „stając się rzeczywistością, w której dziecko sytuuje siebie, czyli rozpoczyna świadome, odpowiedzialne kreowanie „Ja”, budowanie własnej tożsamości w postaci zbioru uświadomionych autocharakterystyk (definicji siebie). W przypadku określania tożsamości oddziela się to, co własne od tego, co obce. Dlatego warunkiem takiego oddzielenia jest poczucie odrębności, inności[48].
Z zagadnieniem tożsamości u dzieci mamy do czynienia, gdy dziecko odróżnia, widzi podział – zjawisko dysocjacji. Następuje kreowanie własnej tożsamości, budowanie autonomii i samoświadomości. Ze świata zewnętrznego docierają informacje konstruujące tożsamość kulturową dziecka. J. Nikitorowicz podkreśla niezbędność zaufania do siebie, wiary we własne siły, możliwości oparcia na tożsamości rodzinnej. Duże znacznie w kształtowaniu tożsamości kulturowej dziecka ma komunikacja międzykulturowa. Dzięki niej zwiększa się wrażliwość, otwartość i tolerancja, wyrzekanie się poczucia wyższości kulturowej, zwiększa się znaczenie dialogu międzykulturowego[49].
Kategoria enkulturacji - jej wymiary, mechanizmy powstawania, rodzaje
Słownikowe pojęcie: enkulturacja [łac.], wprowadzone przez Ernesta A. Haggarda wyjaśnia, że jest to proces wrastania w kulturę danego społeczeństwa, sprawiający, że jednostka staje się jego integralnym członkiem i nosicielem jego kultury, która jest cenną wartością, jest dziedzictwem. To ,,łączenie określeń: socjalizacja i wychowanie”[50].
Do głównych płaszczyzn (wymiarów) enkulturacji zalicza się: język, wiedzę, przekonania, wartości, normy, zwyczaje, obyczaje, obrzędy, wspólnotę, władzę. Wśród wymienionych za kardynalny wymiar kreowania tożsamości kulturowej dziecka uważa się język, traktowany jako środek komunikacji ludzkiej. Za szczególnie ważny J. Niktorowicz uznaje język pierwszy – matczyny. Argumentuje to myśleniem dziecka w kategoriach językowych związanych z umiejscowieniem dziecka w określonej rodzinie i społeczności lokalnej oraz zawarciu treści kultury właśnie w języku. Poza tym: „odgrywa zasadniczą rolę w porządkowaniu znaczeń”[51]. W języku wyrażane są emocje i pozwala on „na wewnętrzną interpretację przeżyć”[52]. Uważa się nawet, odwołując się do teorii E. Sapira i B.L. Whorfa: „percepcja rzeczywistości i obraz świata zależą od struktury języka” tzn., że myślimy jak mówimy i mówimy jak myślimy[53]. Szczególnie, dlatego rozumienie bajek, wierszyków, kołysanek, pojęć używanych przez matkę, zwrotów emocjonalnych jest związane nie tylko z pojmowaniem samych wyrazów, ale z szerszym kontekstem i całą znajomością życia zbiorowego[54]. Już J. Piaget uważał, że rozwój dziecka powstaje pod wpływem kultury, edukacji i rodziny i traktował język jako system o genezie środowiskowej. Według J. Nikitorowicza język matczyny warunkuje nasze myślenie, kształtuje sposób postrzegania świata a nawet zachowania, pierwszy akt opiekuńczy warunkujący tożsamość osobową, wartością rdzenną, podstawową[55]. Natomiast wiedza o własnej kulturze pozwala na antycypację różnic i podobieństw kultury innych[56]. Uważa się, że istniej szczególna moc zawarta w zwrotach matki do dziecka – symbol tożsamości, wyróżnia to dziecko z grupy[57]. To właśnie, jak podkreśla J. Nikitorowicz, sposób wypowiadania imienia jest informacją o miłości, przychylności, aprobacie, uznaniu, jest kluczem do świata pisma. „Język domowy” wynika z doświadczenia ludzi i wartościowania i staje się ,,wartością samą w sobie”[58]. Język jest szczególnym narzędziem komunikacji, aktywnym czynnikiem, który umiejscawia dziecko w hierarchii kultury. Moc języka jest uzależniona od: wielkości grupy posługującej się nim, usytuowania języka w kulturze grupy większościowej, jego znaczenia, roli zasięgu, ruchliwości członków grupy, poziomu społeczno – ekonomicznego, czynników politycznych, oddziaływania wartości grupy.
Pedagodzy podkreślają trudność pielęgnowania własnego, pierwszego języka w procesie nabywania tożsamości w trakcie socjalizacji i wychowania (zróżnicowany proces nabywania tożsamości kulturowej na pograniczach kulturowych)[59]. Wyróżniamy enkulturację w rodzinie i enkulturację instytucjonalną[60].
Tożsamość kulturowa dziecka może być nieustannie rozwijającym się procesem przechodzącym przez różne etapy rozwoju tożsamości kultur: nabywania tożsamości rodzinnej; nabywania tożsamości lokalnej; etap tożsamości grupy mniejszościowej lub członka grupy dominującej; etap tożsamości autonomicznej (czasami rozszczepionej). Może to prowadzić do zmian tożsamości, ale również utrudniać procesy społecznej identyfikacji. W konsekwencji mogą już u osoby dorosłej powstać następujące typy tożsamości kulturowej:
|
Literatura:
- Ardener E., Tożsamość i utożsamianie, w: Sytuacja mniejszościowa i tożsamość, red. Z. Mach, A.K. Paluch, ,,Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”. Prace Socjologiczne, z.15, Kraków 1992, s.23.
- Bauman Z., (przeł. T. Kunz) Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
- Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1983.
- Bokszański Z., Pojęcie tożsamości jednostki a interakcjonizm współczesny, w: Orientacje teoretyczne we współczesnej socjologii, (red.) W. Kwaśniewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1990, s.83.
- Bokszański Z., Tożsamość, w: Encyklopedia Socjologii, S-Ż, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2002, s.253-254.
- Bokszański Z., Tożsamość, biografia i system działania –perspektywa Floriana Znanieckiego, w: Kultura
i Społeczeństwo”1988, nr 3 s.81
- Borowik I., Leszczyńska K. (red.), Wokół tożsamości. Teorie. Wymiary. Ekspresje, Zakład Wydawniczy ,,Nomos”, Kraków 2007.
- Buliński T., Człowiek do zrobienia. Jak kultura tworzy człowieka: studium antropologiczne, Wydawnictwo UAM, Poznań 2002.
- Erikson E., Identity: Youth and Crisis. New York 1968, Norton, s.92.
- Erikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1997.
- Fatyga, B., Słownik Antropologii i Socjologii w Obserwatorium Żywej Kultury (pobrano 22.11.14).
- Gałdowa A., (red.) Tożsamość człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, s.231-257.
- Giddens A., (przeł. A. Szulżycka) Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- Grzegorek A., Co psycholog może mieć na myśli, kiedy mówi o tożsamości?, w: D. Kubacka–Jasiecka, M. Kuleta W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
- Hall E.T., Poza kulturą, przeł. E. Gożdziak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1984.
- Hofstede G., Cultures and organizations: software of the mind, London, McGraw-Hill 1991.
- Jednkis R., Social Identity, London: Routledge. Saunders 1996.
- Kapuściński R., Ten Inny, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2006.
- Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.
- Kłoskowska A., Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- Karnat–Napieracz A., Tożsamość, czyli świadomość redivivus, Rejony Humanistyki nr 5, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2009.
- Kubacka–Jasiecka D., Kuleta M., W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
- Kubiak H., Przedmowa, w: A. Karnat-Napieracz, Tożsamość czyli świadomość redivivus. Rejony Humanistyki nr 5, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2009, s.8.
- Kupś T., Koncepcja egzystencji Sorena Kierkegaarda w kontekście filozofii niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2007.
- J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.) Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Trans-Humana, Białystok 1999.
- Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa, kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007.
- Nikitorowicz J., Pogranicze. Tożsamość. Edukacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans-Humana, Białystok 1995, s.68.
- Nikitorowicz J., Fenomen wielokulturowości i prognozy rozwoju ku międzykulturowości w: ,,Edukacja międzykulturowa” 2012(1) Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Cieszyn 2012, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
- Ogrodzka–Mazur E., Kategoria tożsamości w analizach zmiany społecznej. Implikacje pedagogiczne do badań edukacji międzykulturowej, w: T. Lewowicki, E. Ogrodzka–Mazur, W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych, Uniwersytet Śląski w Cieszynie, Cieszyn 2001, s.162.
- Rosner, K., Narracja, tożsamość i czas, Universitas, Kraków 2006.
- Sikora K., Tożsamość jako przedmiot badań psychologii, w: D. Kubacka–Jasiecka, M. Kuleta, W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości ,Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
- Skarga B., Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Wydawnictwo ,,Znak”, Kraków 1997.
- Szachaj A., Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Autorka hasła:
dr Anna Maria Jeznach, Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa Siedlce
Przypisy:
- ↑ J. Niktorowicz, Edukacja międzykulturowa, kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007, s.60.
- ↑ D. Kubacka–Jasiecka, M. Kuleta, W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s.7.
- ↑ I. Borowik, K. Leszczyńska (red.), Wokół tożsamości. Teorie. Wymiary. Ekspresje, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2007, s.7.
- ↑ A. Grzegorek, Co psycholog może mieć na myśli, kiedy mówi o tożsamości?, w: D. Kubacka–Jasiecka, M. Kuleta W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości, op. cit., s.17.
- ↑ J. Nikitorowicz, Fenomen wielokulturowości i prognozy rozwoju ku międzykulturowości w: „Edukacja międzykulturowa” 2012(1) Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Cieszyn 2012, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
- ↑ R. Jednkis, Social Identity, London: Routledge. Saunders, 1996, s.4.
- ↑ I. Borowik, K. Leszczyńska (red.) Wokół tożsamości. Teorie. Wymiary. Ekspresje. op. cit.
- ↑ H. Kubiak, Przedmowa, w: A. Karnat-Napieracz, Tożsamość czyli świadomość redivivus. Rejony Humanistyki nr 5. Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2009, s.8.
- ↑ T. Kupś, Koncepcja egzystencji Sorena Kierkegaarda w kontekście filozofii niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2007.
- ↑ A. Grzegorek, Co psycholog może mieć na myśli, kiedy mówi o tożsamości? op. cit., s.19.
- ↑ K. Rosner, Narracja, tożsamość i czas, Universitas, Kraków 2006.
- ↑ A. Szachaj, Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Warszawa 2008.
- ↑ B. Skarga, Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Wydawnictwo ,,Znak” Kraków 1997, s.168.
- ↑ A. Grzegorek, Co psycholog może mieć na myśli, kiedy mówi o tożsamości? op. cit., s.19.
- ↑ A. Karnat–Napieracz, Tożsamość, czyli świadomość redivivus, Rejony Humanistyki nr 5, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2009, s.47.
- ↑ Z. Bokszański, Tożsamość, w: Encyklopedia Socjologii, S-Ż Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2002, s.253.
- ↑ A. Gałdowa (red.) Tożsamość człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, s.231-257.
- ↑ A Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- ↑ Z. Bokszański, Tożsamość, w: Encyklopedia Socjologii, S-Ż Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2002, s.254.
- ↑ Z. Bauman (przeł. T. Kunz) Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
- ↑ Z. Bokszański, Tożsamość, op. cit., s.253-254.
- ↑ Ibidem.
- ↑ Ibidem.
- ↑ A. Karnat–Napieracz, Tożsamość, czyli świadomość redivivus, op. cit., s.48.
- ↑ Z. Bokszański, Pojęcie tożsamości jednostki a interakcjonizm współczesny, w: Orientacje teoretyczne we współczesnej socjologii, (red.) W. Kwaśniewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1990, s.83.
- ↑ J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans-Humana, Białystok 1995, s.68.
- ↑ Z. Bokszański, Pojęcie tożsamości jednostki. op. cit., s.6.
- ↑ E. Ardener, Tożsamość i utożsamianie, w: Sytuacja mniejszościowa i tożsamość, (red.) Z. Mach, A.K. Paluch, ,,Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”. Prace Socjologiczne, z.15, Kraków 1992, s.23.
- ↑ Z. Bokszański, Tożsamość, biografia i system działania –perspektywa Floriana Znanieckiego, w: Kultura i Społeczeństwo 1988, nr 3, s.81.
- ↑ A. Grzegorek, Co psycholog może mieć na myśli, kiedy mówi o tożsamości, w: D. Kubacka–Jasiecka, M. Kuleta, W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości, op. cit., s.21.
- ↑ Ibidem, s.23.
- ↑ Ibidem, s.24.
- ↑ E. Erikson, Identity: Youth and Crisis. New York 1968, Norton, s.92.
- ↑ A. Grzegorek, Co psycholog może mieć na myśli, kiedy mówi o tożsamości, op. cit., s.21.
- ↑ Ibidem, s.27.
- ↑ K. Sikora, Tożsamość jako przedmiot badań psychologii, w: D. Kubacka–Jasiecka, M. Kuleta, W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości, op. cit., s.34-35.
- ↑ J. Kozielecki, Psychologiczna teoria samowiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.
- ↑ Z. Zaborowski, Współczesne problemy psychologii społecznej i psychologii osobowości, Oficyna Wydawnicza ,,Profi”, Warszawa 1994, s.186.
- ↑ J. Trzópek, Koncepcja poziomów identyfikacji działania a teoria kontroli wolicjonalnej Juliusa Kuhla: Implikacje dla problematyki woli i tożsamości, w: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta, W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości, op. cit., s.43.
- ↑ J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, op. cit., s.68.
- ↑ Ibidem.
- ↑ E. Ogrodzka–Mazur, Kategoria tożsamości w analizach zmiany społecznej. Implikacje pedagogiczne do badań edukacji międzykulturowej, w: T. Lewowicki, E. Ogrodzka–Mazur, W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych, Uniwersytet Śląski w Cieszynie, Cieszyn 2001, s.162.
- ↑ A. Kłoskowska, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- ↑ A Grzegorek, Co psycholog może mieć na myśli, kiedy mówi o tożsamości? op. cit., s.27. cyt. za: E. Erikson, Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1997.
- ↑ Ibidem, s.28-30.
- ↑ J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka op. cit., cyt. za: E.T. Hall, Poza kulturą, przeł. E. Gożdziak, PWN, Warszawa 1984, s.7
- ↑ Ibidem, cyt. za: G. Hofstede, Cultures and organizations: software of the mind, London, McGraw-Hill 1991.
- ↑ J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka, op. cit., s.60.
- ↑ Ibidem, s.61.
- ↑ B. Fatyga, Słownik Antropologii i Socjologii w Obserwatorium Żywej Kultury cyt. za: T. Buliński, Człowiek do zrobienia. Jak kultura tworzy człowieka: studium antropologiczne, Wydawnictwo UAM, Poznań 2002, s.15.
- ↑ J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka, op. cit., s.71.
- ↑ Ibidem, s.69.
- ↑ R. Kapuściński, Ten Inny, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2006, s.35.
- ↑ J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka op. cit., s.70.
- ↑ Ibidem, s.72.
- ↑ Ibidem
- ↑ Ibidem
- ↑ Ibidem
- ↑ Ibidem, s.73.
- ↑ J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.) Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Trans-Humana, Białystok 1999.
- ↑ J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, op. cit., s.86.