Dojrzałość społeczna
Indywidualny sposób rozwoju osobowości i tożsamości człowieka oraz jego zachowania i reakcje kształtowane przez transformacje kulturowe, wpływy psychologiczne, społeczne, cywilizacyjne, biologiczne i wychowawcze; łączy ze sobą biologię ciała człowieka, jego tożsamość oraz systemy norm i wymagań społeczno-kulturowych (Giddens, 2007; Melosik, 1996, 2010; Czerwiec, 2015).
Natura człowieka odzwierciedla się w formowanych modelach i obyczajach społecznych, a sposób tworzenia kultury zależny jest od genotypu, dziedziczenia cech i biologicznej ewolucji człowieka sprzężonej z oddziaływaniami społeczno-kulturowymi (Imieliński, 1980). Definiowanie dojrzałości człowieka wyłącznie w aspekcie biologicznym lub psychicznym jest niepełne – dopiero zintegrowanie tych elementów i powiązanie ich z różnymi formami kontaktów społecznych daje pełny wymiar dojrzałej osobowości człowieka (Beisert, 2006a). Indywidualne aspekty biologii człowieka powiązane są z socjalizacją, organizacją relacji społecznych oraz afiliacją będącą potrzebą kontaktu człowieka z innymi ludźmi w różnych celach i okolicznościach. Związki międzyludzkie opierają się w głównej mierze na funkcjach biologicznych, ewolucyjnych, ale trudno jest je oddzielić od wpływów kulturowych, np. sposobów zachowania i tworzenia się różnych typów więzi, jak również dynamiki procesów emocjonalnych i osobowościowych. Dziecko wychowuje się w specyficznych normach społecznych i dopiero w toku rozwoju kształtuje swoje własne normy (Dwyer, 2005; Giddens, 2007; Czerwiec, 2015).
Genotyp determinuje przebieg rozwoju człowieka, a dzięki mechanizmom biologicznym odbywa się dojrzewanie psychospołeczne i nabywanie wzorców kulturowych (Bem, 2000). Ponadto dziecko dojrzewa w środowisku społecznym, które kształtuje jego pryzmaty kulturowe. W tym aspekcie duże znaczenie mają media będące nośnikiem różnorodnych wartości społecznych i informacji kreujących rzeczywistość, które są przyswajane i modyfikowane przez odbiorców komunikatów medialnych. Media przekazują informacje formujące tożsamość młodych ludzi i wpływające na ich kształcenie, a szeroki dostęp do różnej jakości treści wymusza konieczność kształtowania u dzieci umiejętności krytycznego oceniania i selekcjonowania pod kątem naukowej i moralnej poprawności. Tym bardziej, że postęp cywilizacyjny, naukowy, technologiczny, techniczny i urbanizacyjny mogą powodować powstawanie psychicznych zaburzeń, depresji, fobii, uzależnień zagrażających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu dojrzewających młodych ludzi, jak również osób dojrzałych (Potyrała, 2005; Rams, 2011; Potyrała i Skrzypek, 2012; Witek i Ochwanowska, 2012; Czerwiec i Purchałka, 2013; Czerwiec i Potyrała, 2014). Środowisko życia (rodzice, szkoła, równieśnicy) wywiera na młodych ludzi wpływ interakcyjny (skłonność jednostki do ulegania wpływom otoczenia) i korelacyjny (różna zależność między genotypem a środowiskiem).
Proces socjalizacji przebiega w stadium pierwotnym (w rodzinie) oraz wtórnym, które powoduje, iż dziecko staje się istotą społeczną zdolną do dostosowania się i funkcjonowania w różnych warunkach środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Socjalizacja umożliwia podejmowanie różnych ról i relacji społecznych, wyznaczanie sobie nowych celów i wartości w oparciu o normy obowiązujące w danej społeczności, kształtowanie się tożsamości społecznej i duchowości podczas aktywnych interakcji z rzeczywistością (Przetacznik-Gierowska, 2000). |
Literatura:
- Becelewska D., 2006. „Repetytorium z rozwoju człowieka’. Kolegium Karkonoskie PWSZ, Jelenia Góra
- Czerwiec K., Purchałka M. 2013. The role of media in health education. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis III, K. Potyrała (red.), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
- Czerwiec K., Potyrała K., 2014. The role of media and social transformation in forming sex education attitudes. Biological and Environmental Education, nr 1.
- Czerwiec K., 2015. ‘Problemy biologii człowieka - implikacje społeczne i edukacyjne’. Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków
- Dwyer D., 2005. „Bliskie relacje interpersonalne”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
- Giddens A., 2007. „Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach”. PWN, Warszawa
- Melosik Z. 2006. „Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant ”. Wydawnictwo Impuls, Kraków
- Melosik Z. 2010. „Kryzys męskości w kulturze współczesnej”. Wydawnictwo Impuls, Kraków
- Potyrała K., 2005. „Interdyscyplinarny charakter nauki o człowieku - implikacje edukacyjne”. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”, 1 (13).
- Potyrała K., Skrzypek W., 2012. „Nowe media w edukacji biologicznej i środowiskowej”. W: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”, 1 (41).
- Przetacznik-Gierowska M., 2000. Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka. W: Psychologia rozwoju człowieka, Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M., (red.), tom 1, PWN, Warszawa
- Rams P., 2011. „Queerowanie mediów. Polityczność i emancypacja w wizualnej przestrzeni”. W: „New Media (Studies)”, Kopecka-Piech K., Woźny A. (red.). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
- Witek B., Ochwanowska E., 2012. „Choroby cywilizacyjne XXI wieku”. W: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”, 3 (43).
Autorka hasła:
dr hab. Katarzyna Potyrała, prof. UP, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie