http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Innowacyjno%C5%9B%C4%87_w_dzia%C5%82aniu_nauczyciela_%E2%80%93_has%C5%82o_otwarte&feed=atom&action=historyInnowacyjność w działaniu nauczyciela – hasło otwarte - Historia wersji2024-03-28T19:06:45ZHistoria wersji tej strony wikiMediaWiki 1.25.2http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Innowacyjno%C5%9B%C4%87_w_dzia%C5%82aniu_nauczyciela_%E2%80%93_has%C5%82o_otwarte&diff=675&oldid=prevAdmin o 22:15, 11 lut 20192019-02-11T22:15:37Z<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 22:15, 11 lut 2019</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L232" >Linia 232:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 232:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|style="background-color: #d9edff; border-color: #487eac" font-size:85%|Wiele badań, studiów i analiz wskazuje, iż w świecie zdominowanym przez zmianę w różnych płaszczyznach życia i funkcjonowania człowieka jako osoby i jednostki edukacja nie może być skierowana jedynie na przyswajanie wiadomości, ale na ich wykorzystywanie do działania, na poszukiwanie przyczyn zjawisk, skutków działalności człowieka. Chcąc uczyć młodych zmiany sama musi podlegać zmianie. Zadanie to muszą podjąć nauczyciele, inaczej edukacja będzie nieefektywna. Będzie pozorowaniem przygotowania młodych ludzi do podjęcia przez nich zadań w dorosłości. Uporządkujmy to co wydaje się być najważniejsze dla realizacji tego ważnego edukacyjnie zadania.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|style="background-color: #d9edff; border-color: #487eac" font-size:85%|Wiele badań, studiów i analiz wskazuje, iż w świecie zdominowanym przez zmianę w różnych płaszczyznach życia i funkcjonowania człowieka jako osoby i jednostki edukacja nie może być skierowana jedynie na przyswajanie wiadomości, ale na ich wykorzystywanie do działania, na poszukiwanie przyczyn zjawisk, skutków działalności człowieka. Chcąc uczyć młodych zmiany sama musi podlegać zmianie. Zadanie to muszą podjąć nauczyciele, inaczej edukacja będzie nieefektywna. Będzie pozorowaniem przygotowania młodych ludzi do podjęcia przez nich zadań w dorosłości. Uporządkujmy to co wydaje się być najważniejsze dla realizacji tego ważnego edukacyjnie zadania.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Coraz częściej i szerzej obserwujemy przesuwanie się władzy z ludzi na '''algorytmy''' i z własnej naszej niczym nieprzymuszonej woli oddaliśmy władzę nad sobą komputerom, internetowym portalom. Tracimy indywidualność. Poddajemy się temu co powszechnie uznane za poprawne. Niebawem sztucznie wytworzony algorytm może zastąpić konkretnego człowieka, występować niejako zamiast niego (Y.N. Harrari 2018).  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Coraz częściej i szerzej obserwujemy przesuwanie się władzy z ludzi na '''algorytmy''' i z własnej naszej niczym nieprzymuszonej woli oddaliśmy władzę nad sobą komputerom, internetowym portalom. Tracimy indywidualność. Poddajemy się temu co powszechnie uznane za poprawne. Niebawem sztucznie wytworzony algorytm może zastąpić konkretnego człowieka, występować niejako zamiast niego (Y.N. Harrari 2018).  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">:</del>: Co trzeba będzie zmienić w edukacji? Czy przestawienie się na nauczanie cyfrowe, z rozbudowana kontrolą procesu wykonywania zadań zarówno ich jak i dzieci/uczniów. Czy konieczność opracowywania indywidualnych programów nauczania, odpowiednich do typów osobowości. Zdalnie sterowane nauczanie jest już eksperymentowane w wielu krajach, podobnie jak zdalnie kierowane leczenie pacjenta (Y.N. Harrari, 2018, s. 395- 401).  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">#</ins>:Co trzeba będzie zmienić w edukacji? Czy przestawienie się na nauczanie cyfrowe, z rozbudowana kontrolą procesu wykonywania zadań zarówno ich jak i dzieci/uczniów. Czy konieczność opracowywania indywidualnych programów nauczania, odpowiednich do typów osobowości. Zdalnie sterowane nauczanie jest już eksperymentowane w wielu krajach, podobnie jak zdalnie kierowane leczenie pacjenta (Y.N. Harrari, 2018, s. 395- 401).  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Nastąpiła już wyraźna '''liberalizacja''' stosunków międzyludzkich, produkcyjnych, która przejawia się w: a) uznaniu wolności jako wartości i związanej z nią wolnej woli w podejmowaniu decyzji, które nie są determinowane zewnętrznie ani przypadkowe. Wolna wola człowieka przepaja świat sensem istnienia, sprawia, że sami decydujemy o naszym samopoczuciu, zainteresowaniach i pragnieniach, b) przypisywaniu ludziom wolnej woli nie jest już oceną etyczną ale opisem świata, zgodnie z zasadą: ''Tak ma być i tak jest''.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Nastąpiła już wyraźna '''liberalizacja''' stosunków międzyludzkich, produkcyjnych, która przejawia się w: a) uznaniu wolności jako wartości i związanej z nią wolnej woli w podejmowaniu decyzji, które nie są determinowane zewnętrznie ani przypadkowe. Wolna wola człowieka przepaja świat sensem istnienia, sprawia, że sami decydujemy o naszym samopoczuciu, zainteresowaniach i pragnieniach, b) przypisywaniu ludziom wolnej woli nie jest już oceną etyczną ale opisem świata, zgodnie z zasadą: ''Tak ma być i tak jest''.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">:</del>: Co to oznacza dla edukacji? Czy tyle co zrezygnowanie z nakazowo-rozdzielczego nauczania opartego na wspólnych dla wszystkich podstawach programowych, systemu lekcyjnego? Czy rezygnacja z ocen tzw. szkolnych na rzecz organizowania warunków do doświadczania siebie w różnych sytuacjach decyzyjnych. Czy pozostawienie uczniom/dzieciom możliwości wyboru treści kształcenia zależnego od jego woli, zainteresowań, zaciekawień, potrzeb (próby organizowania takiej edukacji podejmowano w dalekiej nawet przeszłości, podejmowane są również współcześnie w USA, w Europie, w Polsce - por. A. Nalaskowski, R. M. Łukaszewicz, projekt poznańskiej edukacji Łejery, i inne, są też podejmowane próby lokalizacji edukacji pomiędzy wolnością i powinnością (por. D. Waloszek).</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">#</ins>:Co to oznacza dla edukacji? Czy tyle co zrezygnowanie z nakazowo-rozdzielczego nauczania opartego na wspólnych dla wszystkich podstawach programowych, systemu lekcyjnego? Czy rezygnacja z ocen tzw. szkolnych na rzecz organizowania warunków do doświadczania siebie w różnych sytuacjach decyzyjnych. Czy pozostawienie uczniom/dzieciom możliwości wyboru treści kształcenia zależnego od jego woli, zainteresowań, zaciekawień, potrzeb (próby organizowania takiej edukacji podejmowano w dalekiej nawet przeszłości, podejmowane są również współcześnie w USA, w Europie, w Polsce - por. A. Nalaskowski, R. M. Łukaszewicz, projekt poznańskiej edukacji Łejery, i inne, są też podejmowane próby lokalizacji edukacji pomiędzy wolnością i powinnością (por. D. Waloszek).</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Wyraźnie poszerza się zjawisko tzw. '''dataizacja''' czyli poddawania się tzw. ''religii'' danych. Dataizm zakłada, iż a) świat istnieje dzięki przepływowi danych, zaś wartość człowieka ocenia się przez jego wkład w ich przetwarzanie (Y,N, Harrari 2018, s.467). Korzenie dataizmu tkwią w biologii i informatyce, b) dynamicznie i niekontrolowanie wzrasta ilość informacji co generuje szybkość ich przetwarzania, c) może to wywoływać (i już to się dzieje) zakłócenia w możliwości ich przetwarzania d) to z kolei wymusza poszukiwanie nowych, sprawniejszych systemów przetwarzania danych e) cyberprzestrzeń to dziś najpoważniejszy kluczowy element naszej codzienności (Internet, PIT-y, NIP-y, konta bankowe, osobiste, kody, hasła, itd.), f) konieczna jest cyberregulacja, która jest niezwykle utrudniona lawinowym narastaniem informacji internetowych, g) wiele informacji jest niewykorzystanych, inne natomiast służą hackerstwu czy niszczeniu ludzi, h) postulowany jest wzrost ilości procesorów, zwiększenie ich różnorodności, połączeń między nimi, swobody przepływu danych po istniejących procesorach ( R. Kurzweil, 2013). i) wolność informacji ma ogromne korzyści w tworzeniu „lepszego świata” bowiem wpływają na powstawanie czegoś nowego, innego, pozwala na krytykę złych rozwiązań, ich unaocznienie. I dzieje się to spontanicznie, poza planami władzy; j) doświadczenia dokonują się w nas i o tyle są wartościowe o ile je udostępniamy na zewnątrz, k) doświadczenia nie muszą mieć szerszego sensu. Także dla nas samych – wystarczy, że będziemy je rejestrować i włączać w przepływy danych, że zaistniejemy choć na chwilę, np. w Internecie, bez względu na skutki. Nasze doświadczenia to układ danych, nic więcej; l) wolność informacji niesie jednak z sobą także różnorakie zagrożenia wynikające z braku możliwości ich szerszego zweryfikowania, z nadużycia ich wykorzystania w stosunku do ludzi, do zdarzeń. Co powinno zmienić się w edukacji? Czy przejście z podawania informacji na ich opracowanie i przetwarzanie a potem wykorzystanie? Czy praca nad ograniczeniem wolnego dostępu do informacji jakichkolwiek? Czy uczenie brania odpowiedzialności za ich wykorzystanie? Jak powinny się zmienić lekcje w szkole, zajęcia w przedszkolu, na uczelni, by młodzi ludzi mogli uczyć się uzasadnionego wyboru informacji? By przeciwdziałać bezkrytycznemu ich przyswajaniu?  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Wyraźnie poszerza się zjawisko tzw. '''dataizacja''' czyli poddawania się tzw. ''religii'' danych. Dataizm zakłada, iż a) świat istnieje dzięki przepływowi danych, zaś wartość człowieka ocenia się przez jego wkład w ich przetwarzanie (Y,N, Harrari 2018, s.467). Korzenie dataizmu tkwią w biologii i informatyce, b) dynamicznie i niekontrolowanie wzrasta ilość informacji co generuje szybkość ich przetwarzania, c) może to wywoływać (i już to się dzieje) zakłócenia w możliwości ich przetwarzania d) to z kolei wymusza poszukiwanie nowych, sprawniejszych systemów przetwarzania danych e) cyberprzestrzeń to dziś najpoważniejszy kluczowy element naszej codzienności (Internet, PIT-y, NIP-y, konta bankowe, osobiste, kody, hasła, itd.), f) konieczna jest cyberregulacja, która jest niezwykle utrudniona lawinowym narastaniem informacji internetowych, g) wiele informacji jest niewykorzystanych, inne natomiast służą hackerstwu czy niszczeniu ludzi, h) postulowany jest wzrost ilości procesorów, zwiększenie ich różnorodności, połączeń między nimi, swobody przepływu danych po istniejących procesorach ( R. Kurzweil, 2013). i) wolność informacji ma ogromne korzyści w tworzeniu „lepszego świata” bowiem wpływają na powstawanie czegoś nowego, innego, pozwala na krytykę złych rozwiązań, ich unaocznienie. I dzieje się to spontanicznie, poza planami władzy; j) doświadczenia dokonują się w nas i o tyle są wartościowe o ile je udostępniamy na zewnątrz, k) doświadczenia nie muszą mieć szerszego sensu. Także dla nas samych – wystarczy, że będziemy je rejestrować i włączać w przepływy danych, że zaistniejemy choć na chwilę, np. w Internecie, bez względu na skutki. Nasze doświadczenia to układ danych, nic więcej; l) wolność informacji niesie jednak z sobą także różnorakie zagrożenia wynikające z braku możliwości ich szerszego zweryfikowania, z nadużycia ich wykorzystania w stosunku do ludzi, do zdarzeń. Co powinno zmienić się w edukacji? Czy przejście z podawania informacji na ich opracowanie i przetwarzanie a potem wykorzystanie? Czy praca nad ograniczeniem wolnego dostępu do informacji jakichkolwiek? Czy uczenie brania odpowiedzialności za ich wykorzystanie? Jak powinny się zmienić lekcje w szkole, zajęcia w przedszkolu, na uczelni, by młodzi ludzi mogli uczyć się uzasadnionego wyboru informacji? By przeciwdziałać bezkrytycznemu ich przyswajaniu?  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
</table>Adminhttp://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Innowacyjno%C5%9B%C4%87_w_dzia%C5%82aniu_nauczyciela_%E2%80%93_has%C5%82o_otwarte&diff=674&oldid=prevAdmin o 22:09, 11 lut 20192019-02-11T22:09:31Z<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 22:09, 11 lut 2019</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L232" >Linia 232:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 232:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|style="background-color: #d9edff; border-color: #487eac" font-size:85%|Wiele badań, studiów i analiz wskazuje, iż w świecie zdominowanym przez zmianę w różnych płaszczyznach życia i funkcjonowania człowieka jako osoby i jednostki edukacja nie może być skierowana jedynie na przyswajanie wiadomości, ale na ich wykorzystywanie do działania, na poszukiwanie przyczyn zjawisk, skutków działalności człowieka. Chcąc uczyć młodych zmiany sama musi podlegać zmianie. Zadanie to muszą podjąć nauczyciele, inaczej edukacja będzie nieefektywna. Będzie pozorowaniem przygotowania młodych ludzi do podjęcia przez nich zadań w dorosłości. Uporządkujmy to co wydaje się być najważniejsze dla realizacji tego ważnego edukacyjnie zadania.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|style="background-color: #d9edff; border-color: #487eac" font-size:85%|Wiele badań, studiów i analiz wskazuje, iż w świecie zdominowanym przez zmianę w różnych płaszczyznach życia i funkcjonowania człowieka jako osoby i jednostki edukacja nie może być skierowana jedynie na przyswajanie wiadomości, ale na ich wykorzystywanie do działania, na poszukiwanie przyczyn zjawisk, skutków działalności człowieka. Chcąc uczyć młodych zmiany sama musi podlegać zmianie. Zadanie to muszą podjąć nauczyciele, inaczej edukacja będzie nieefektywna. Będzie pozorowaniem przygotowania młodych ludzi do podjęcia przez nich zadań w dorosłości. Uporządkujmy to co wydaje się być najważniejsze dla realizacji tego ważnego edukacyjnie zadania.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Coraz częściej i szerzej obserwujemy przesuwanie się władzy z ludzi na '''algorytmy''' i z własnej naszej niczym nieprzymuszonej woli oddaliśmy władzę nad sobą komputerom, internetowym portalom. Tracimy indywidualność. Poddajemy się temu co powszechnie uznane za poprawne. Niebawem sztucznie wytworzony algorytm może zastąpić konkretnego człowieka, występować niejako zamiast niego (Y.N. Harrari 2018).  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Coraz częściej i szerzej obserwujemy przesuwanie się władzy z ludzi na '''algorytmy''' i z własnej naszej niczym nieprzymuszonej woli oddaliśmy władzę nad sobą komputerom, internetowym portalom. Tracimy indywidualność. Poddajemy się temu co powszechnie uznane za poprawne. Niebawem sztucznie wytworzony algorytm może zastąpić konkretnego człowieka, występować niejako zamiast niego (Y.N. Harrari 2018).  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:</ins>: Co trzeba będzie zmienić w edukacji? Czy przestawienie się na nauczanie cyfrowe, z rozbudowana kontrolą procesu wykonywania zadań zarówno ich jak i dzieci/uczniów. Czy konieczność opracowywania indywidualnych programów nauczania, odpowiednich do typów osobowości. Zdalnie sterowane nauczanie jest już eksperymentowane w wielu krajach, podobnie jak zdalnie kierowane leczenie pacjenta (Y.N. Harrari, 2018, s. 395- 401).  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>: Co trzeba będzie zmienić w edukacji? Czy przestawienie się na nauczanie cyfrowe, z rozbudowana kontrolą procesu wykonywania zadań zarówno ich jak i dzieci/uczniów. Czy konieczność opracowywania indywidualnych programów nauczania, odpowiednich do typów osobowości. Zdalnie sterowane nauczanie jest już eksperymentowane w wielu krajach, podobnie jak zdalnie kierowane leczenie pacjenta (Y.N. Harrari, 2018, s. 395- 401).  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Nastąpiła już wyraźna '''liberalizacja''' stosunków międzyludzkich, produkcyjnych, która przejawia się w: a) uznaniu wolności jako wartości i związanej z nią wolnej woli w podejmowaniu decyzji, które nie są determinowane zewnętrznie ani przypadkowe. Wolna wola człowieka przepaja świat sensem istnienia, sprawia, że sami decydujemy o naszym samopoczuciu, zainteresowaniach i pragnieniach, b) przypisywaniu ludziom wolnej woli nie jest już oceną etyczną ale opisem świata, zgodnie z zasadą: ''Tak ma być i tak jest''.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Nastąpiła już wyraźna '''liberalizacja''' stosunków międzyludzkich, produkcyjnych, która przejawia się w: a) uznaniu wolności jako wartości i związanej z nią wolnej woli w podejmowaniu decyzji, które nie są determinowane zewnętrznie ani przypadkowe. Wolna wola człowieka przepaja świat sensem istnienia, sprawia, że sami decydujemy o naszym samopoczuciu, zainteresowaniach i pragnieniach, b) przypisywaniu ludziom wolnej woli nie jest już oceną etyczną ale opisem świata, zgodnie z zasadą: ''Tak ma być i tak jest''.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:</ins>: Co to oznacza dla edukacji? Czy tyle co zrezygnowanie z nakazowo-rozdzielczego nauczania opartego na wspólnych dla wszystkich podstawach programowych, systemu lekcyjnego? Czy rezygnacja z ocen tzw. szkolnych na rzecz organizowania warunków do doświadczania siebie w różnych sytuacjach decyzyjnych. Czy pozostawienie uczniom/dzieciom możliwości wyboru treści kształcenia zależnego od jego woli, zainteresowań, zaciekawień, potrzeb (próby organizowania takiej edukacji podejmowano w dalekiej nawet przeszłości, podejmowane są również współcześnie w USA, w Europie, w Polsce - por. A. Nalaskowski, R. M. Łukaszewicz, projekt poznańskiej edukacji Łejery, i inne, są też podejmowane próby lokalizacji edukacji pomiędzy wolnością i powinnością (por. D. Waloszek).</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>: Co to oznacza dla edukacji? Czy tyle co zrezygnowanie z nakazowo-rozdzielczego nauczania opartego na wspólnych dla wszystkich podstawach programowych, systemu lekcyjnego? Czy rezygnacja z ocen tzw. szkolnych na rzecz organizowania warunków do doświadczania siebie w różnych sytuacjach decyzyjnych. Czy pozostawienie uczniom/dzieciom możliwości wyboru treści kształcenia zależnego od jego woli, zainteresowań, zaciekawień, potrzeb (próby organizowania takiej edukacji podejmowano w dalekiej nawet przeszłości, podejmowane są również współcześnie w USA, w Europie, w Polsce - por. A. Nalaskowski, R. M. Łukaszewicz, projekt poznańskiej edukacji Łejery, i inne, są też podejmowane próby lokalizacji edukacji pomiędzy wolnością i powinnością (por. D. Waloszek).</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Wyraźnie poszerza się zjawisko tzw. '''dataizacja''' czyli poddawania się tzw. ''religii'' danych. Dataizm zakłada, iż a) świat istnieje dzięki przepływowi danych, zaś wartość człowieka ocenia się przez jego wkład w ich przetwarzanie (Y,N, Harrari 2018, s.467). Korzenie dataizmu tkwią w biologii i informatyce, b) dynamicznie i niekontrolowanie wzrasta ilość informacji co generuje szybkość ich przetwarzania, c) może to wywoływać (i już to się dzieje) zakłócenia w możliwości ich przetwarzania d) to z kolei wymusza poszukiwanie nowych, sprawniejszych systemów przetwarzania danych e) cyberprzestrzeń to dziś najpoważniejszy kluczowy element naszej codzienności (Internet, PIT-y, NIP-y, konta bankowe, osobiste, kody, hasła, itd.), f) konieczna jest cyberregulacja, która jest niezwykle utrudniona lawinowym narastaniem informacji internetowych, g) wiele informacji jest niewykorzystanych, inne natomiast służą hackerstwu czy niszczeniu ludzi, h) postulowany jest wzrost ilości procesorów, zwiększenie ich różnorodności, połączeń między nimi, swobody przepływu danych po istniejących procesorach ( R. Kurzweil, 2013). i) wolność informacji ma ogromne korzyści w tworzeniu „lepszego świata” bowiem wpływają na powstawanie czegoś nowego, innego, pozwala na krytykę złych rozwiązań, ich unaocznienie. I dzieje się to spontanicznie, poza planami władzy; j) doświadczenia dokonują się w nas i o tyle są wartościowe o ile je udostępniamy na zewnątrz, k) doświadczenia nie muszą mieć szerszego sensu. Także dla nas samych – wystarczy, że będziemy je rejestrować i włączać w przepływy danych, że zaistniejemy choć na chwilę, np. w Internecie, bez względu na skutki. Nasze doświadczenia to układ danych, nic więcej; l) wolność informacji niesie jednak z sobą także różnorakie zagrożenia wynikające z braku możliwości ich szerszego zweryfikowania, z nadużycia ich wykorzystania w stosunku do ludzi, do zdarzeń. Co powinno zmienić się w edukacji? Czy przejście z podawania informacji na ich opracowanie i przetwarzanie a potem wykorzystanie? Czy praca nad ograniczeniem wolnego dostępu do informacji jakichkolwiek? Czy uczenie brania odpowiedzialności za ich wykorzystanie? Jak powinny się zmienić lekcje w szkole, zajęcia w przedszkolu, na uczelni, by młodzi ludzi mogli uczyć się uzasadnionego wyboru informacji? By przeciwdziałać bezkrytycznemu ich przyswajaniu?  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Wyraźnie poszerza się zjawisko tzw. '''dataizacja''' czyli poddawania się tzw. ''religii'' danych. Dataizm zakłada, iż a) świat istnieje dzięki przepływowi danych, zaś wartość człowieka ocenia się przez jego wkład w ich przetwarzanie (Y,N, Harrari 2018, s.467). Korzenie dataizmu tkwią w biologii i informatyce, b) dynamicznie i niekontrolowanie wzrasta ilość informacji co generuje szybkość ich przetwarzania, c) może to wywoływać (i już to się dzieje) zakłócenia w możliwości ich przetwarzania d) to z kolei wymusza poszukiwanie nowych, sprawniejszych systemów przetwarzania danych e) cyberprzestrzeń to dziś najpoważniejszy kluczowy element naszej codzienności (Internet, PIT-y, NIP-y, konta bankowe, osobiste, kody, hasła, itd.), f) konieczna jest cyberregulacja, która jest niezwykle utrudniona lawinowym narastaniem informacji internetowych, g) wiele informacji jest niewykorzystanych, inne natomiast służą hackerstwu czy niszczeniu ludzi, h) postulowany jest wzrost ilości procesorów, zwiększenie ich różnorodności, połączeń między nimi, swobody przepływu danych po istniejących procesorach ( R. Kurzweil, 2013). i) wolność informacji ma ogromne korzyści w tworzeniu „lepszego świata” bowiem wpływają na powstawanie czegoś nowego, innego, pozwala na krytykę złych rozwiązań, ich unaocznienie. I dzieje się to spontanicznie, poza planami władzy; j) doświadczenia dokonują się w nas i o tyle są wartościowe o ile je udostępniamy na zewnątrz, k) doświadczenia nie muszą mieć szerszego sensu. Także dla nas samych – wystarczy, że będziemy je rejestrować i włączać w przepływy danych, że zaistniejemy choć na chwilę, np. w Internecie, bez względu na skutki. Nasze doświadczenia to układ danych, nic więcej; l) wolność informacji niesie jednak z sobą także różnorakie zagrożenia wynikające z braku możliwości ich szerszego zweryfikowania, z nadużycia ich wykorzystania w stosunku do ludzi, do zdarzeń. Co powinno zmienić się w edukacji? Czy przejście z podawania informacji na ich opracowanie i przetwarzanie a potem wykorzystanie? Czy praca nad ograniczeniem wolnego dostępu do informacji jakichkolwiek? Czy uczenie brania odpowiedzialności za ich wykorzystanie? Jak powinny się zmienić lekcje w szkole, zajęcia w przedszkolu, na uczelni, by młodzi ludzi mogli uczyć się uzasadnionego wyboru informacji? By przeciwdziałać bezkrytycznemu ich przyswajaniu?  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
</table>Adminhttp://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Innowacyjno%C5%9B%C4%87_w_dzia%C5%82aniu_nauczyciela_%E2%80%93_has%C5%82o_otwarte&diff=673&oldid=prevAdmin: Utworzono nową stronę "<blockquote>'''''Uwaga wstępna do opracowania'''''. Rozważania o innowacyjności można poprowadzić w różnych aspektach i wielu kierunkach. Można analizować a) od..."2019-02-11T22:03:19Z<p>Utworzono nową stronę "<blockquote>'''''Uwaga wstępna do opracowania'''''. Rozważania o innowacyjności można poprowadzić w różnych aspektach i wielu kierunkach. Można analizować a) od..."</p>
<a href="http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Innowacyjno%C5%9B%C4%87_w_dzia%C5%82aniu_nauczyciela_%E2%80%93_has%C5%82o_otwarte&diff=673">Podgląd zmian</a>Admin