Legendy religijne w edukacji polonistycznej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Dzieciństwa
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "Genologiczne rozważania na temat legendy religijnej są eksponowane przez teorie kilku badaczy, przypomniane zostały natomiast szczegółowo przez Ewę Kosowską. Auto...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 23:59, 30 gru 2015

Genologiczne rozważania na temat legendy religijnej są eksponowane przez teorie kilku badaczy, przypomniane zostały natomiast szczegółowo przez Ewę Kosowską. Autorka artykułu systematyzującego siatkę pojęć teoretycznych, terminy i perspektywę semantyczną gatunku powołuje się m.in. na prace Lanzoniego:
„przez legendę rozumie [on] […] opowieść fantastyczną, umieszczoną w historycznym miejscu i czasie, mającą swego bohatera, który kiedyś istniał, ale którego działalność miała charakter niepewny, opowieść, dla której historycznych i realnych elementów brak uzasadnienia w kronikach, zostały one natomiast rozwinięte i spłycone w procesie przekazu” (E. Kosowska, Legenda. Kanon i transformacje. Św. Jerzy w polskiej kulturze ludowej, Wrocław 1985, rozdz. 3: Definicje i klasyfikacje, s. 45- 62)

Bierze też pod uwagę relacje Wladimira Proppa, rosyjskiego badacza – folklorysty:
„za legendę religijną uznał [on] opowieści, które w jakiś sposób związane są z religią chrześcijańską i włączył w jej obręb: legendę kosmologiczną, legendę o świętych, legendę apokryficzną, legendę rodzinną, legendę o śmierci i wędrówkach pośmiertnych. Wspólnymi wyznacznikami dla tak rozumianej legendy są: bohater związany z religią chrześcijańską (Pan Jezus, Matka Boska, postać ze Starego Testamentu, święty lub błogosławiony, męczennik, świątobliwie żyjący starzec, apostołowie); cudowne wydarzenie (wydarzenia) z życia bohatera potwierdzające jego związki z transcendencją; dydaktyczna i umoralniająca wymowa utworu, walory edukacyjne” (Zob. B. Olszewska, Legenda religijna w międzywojennych czasopismach dla dzieci i młodzieży w: Podanie-legenda w tradycji ludowej i literackiej, pod red. M. Jakimowicz i V. Wróblewskiej, Toruń 2007. s. 308).

Strukturalne i fabularne schematy podręcznikowych opowieści utrzymane w poetyce ludowych legend religijnych odwołują się do następujących elementów: miejsce akcji (np. ziemia lub niebo), czas historyczny lub intencjonalnie historyczny, święty bohater i jego niezwykli pomocnicy (np. aniołowie lub zwierzęta), wewnętrzna motywacja preferująca myślenie religijne (lub siłę wartości, np. miłości, przyjaźni) i wprowadzająca kategorię cudu, umoralniająca teza wypływająca z fabuły, Boska interwencja.

Opisany powyżej charakter mają czytankowe legendy przedrukowane w szkolnych podręcznikach - teksty przedstawiające postać Matki Boskiej oraz niektórych świętych, np. Jana Kantego oraz Izydora.

Do takich tekstów należy - utrzymana w konwencji ludowej powiastki - apokryfu historia przyjaźni Matki Boskiej i skowronka zatytułowana Śpiewak Matki Boskiej. Legenda Gawalewicza trafia znakomicie we wszystkie poziomy dziecięcej percepcji świata – opisuje dawność, niezwykłość, tajemniczość, cudowność oraz odwołuje się do świata przyrody (bohater – antropomorfizowany ptak – skowronek). Zwróćmy uwagę także na strukturę tytułu opowieści: eksponuje ona nie postać Matki Boskiej – to śpiewak - skowronek pełni w nim miejsce naczelne. Początek opowieści, nawiązujący do poetyki bajko-ballady, wyznacza czasoprzestrzeń dziejących się wydarzeń „kiedy Pan Jezus chodził po świecie, i prawdy uczył ludzi w Nazarecie”, a następnie, nadal w formie wierszowanej, przedstawiona zostaje tragiczna historia śmierci Chrystusa i rozpaczy matki (Zob. M. Gawalewicz, Śpiewak Matki Boskiej (z Legend o Matce Boskiej) w: I. J. Chrząszczewska, J. Warnkówna, Rok czytania. Książka dla młodzieży, cz. 1, Warszawa 1897, s. 233- 234). Główny bohater opowieści – śpiewający i relacjonujący przebieg dramatycznych wydarzeń, pełen człowieczych uczuć i emocji skowronek - prorok – przekazuje matce konsekwentnie wieści z Golgoty. W chwili śmierci Chrystusa udziela mu pomocy i ogłasza światu śmierć Boga, szczególnie eksponując cierpienie, jakie wywołuje cierniowa korona.

Historia specyficznej relacji Matki Boskiej i skowronka ma swój dalszy ciąg - „rodzinny” – ptak zostaje osobistym śpiewakiem Matki Chrystusa, zajmuje zaszczytne miejsce: u stóp jej królewskiego tronu, a „Bogarodzica – maluczkich Patronka”, odziana dostojnie w błękitny płaszcz, zostaje prawdziwą opiekunką skowronka, przyjmuje zatem rolę matki codziennej, kochającej, rzeczywistej i walczy całym sercem o przetrwanie swego ulubieńca.

Ostatnia – zamykająca utwór - część legendy odbiega od kontekstów religijnych, a narracja opowieści zmierza w stronę socjo-kulturowych i aksjologicznych podsumowań. Z jednej strony – co wyraźnie eksplikuje autor - eksponuje wyjątkową, nadzwyczajną w życiu rolę muzyki, pieśni, śpiewu, który koi ból i cierpienie oraz podtrzymuje miłość. Z drugiej natomiast - uwzględniając tu społeczny kontekst rzeczywistości otaczającej dziecięcego odbiorcę - przywołuje bardzo „ziemski” już motyw pracującego na roli oracza, jednocześnie ogłaszając światu, wyrażoną pieśnią, wszechmoc błogosławionej Bogarodzicy.

Poetyka opowieści-legendy przeznaczonej dla maluczkich realizuje tu czytankowy ale i ludowy schemat opisu rzeczywistości:
„święci [w tym przypadku Matka Boska – D.M. ] obdarowani są cnotami, rzadziej – mocą sprawiania cudów, tym samym zyskują na prawdopodobieństwie. Wybrane epizody z życia świętego, opisane wydarzenie uzupełnia wiedzę z zakresu wiary i moralności chrześcijańskiej” (B. Olszewska, op.cit., s. 318).

Opowieść odwołuje się także do czytelnych modeli dydaktyczno - wychowawczych oraz przekonań światopoglądowych. Promuje przyjaźń, wierność i dobro oraz szacunek dla pracy.

Podobną funkcję pełnił w szkolnych podręcznikach tekst Najświętsza Panna i kowalątko (Zob. M. Gawalewicz, Najświętsza Panna i kowalątko (z Legend o Matce Boskiej), w: J. Chrząszczewska, J. Warnkówna, Rok czytania. Książka dla młodzieży, cz.2, Warszawa 1898, s. 134-135) mieszczący się genologicznie w obrębie ujęć zarówno legendarnych, jak i apokryficznych, parabolicznych oraz bajkowych. Elementem scalającym tekst staje się bohater dziecięcy: chora dziewczynka. Postać główna opowiadania – Boża Matka - wędruje po ziemskim świecie, szukając dla siebie noclegu. Święta Bogarodzica - nierozpoznawalna przez ludzi – świetnie „przejrzana” jest natomiast przez zwierzęta: „psy wiejskie spotkały Ją na drodze i poklękały przed Nią, zamiast ujadać; poznały Panią z Niebieskiego dwora”. Biedny kowal, mieszkający w ubogiej chacie z dużą rodziną (w tym z kaleką córką, nie mającą rąk) nie domyśla się, kto prosi go o nocleg, i wysyła gościa do szopy. Tam rodzi się w nocy Jezus, a sam moment narodzin wypełniony jest szeregiem cudownych zjawisk, z dominującym obrazem śpiewających aniołów. Trzydzieści tysięcy aniołów gotowych jest pomóc Matce w opiece nad dzieckiem, jednak, zgodnie z ziemską etyką rodzinną, matka zrobi to najlepiej i „sama się krząta około Dzieciąteczka, bo żaden anioł matki nie zastąpi”. Moment uwielbienia dla nowo narodzonego Boga utrzymany jest w konwencji ludowej opowieści – to biedacy i pastuszkowie stają się głównymi bohaterami doniosłego wydarzenia, „dopuszczeni” do Jezusowej szopy jako główni ofiarodawcy skromnych darów oraz uczestnicy radosnej zabawy, i to im przede wszystkim dziękuje mały Jezus.

Wśród osób wielbiących Dzieciątko pojawia się także kaleka dziewczynka – córka kowala, która chciałaby pomóc Świętej Matce w opiece nad nowo narodzonym Bogiem. Schemat dydaktyczny realizowany jest tu poprzez cud: uzdrowienie chorego dziecka. Najświętsza Panienka „przyjmuje” pomoc dziewczynki - przywracając jej zdrowe ręce. Radość dziecka staje się punktem kulminacyjnym opowieści: podsumowaniem i pointą, która zmierza do szerszych socjo- kulturowych uogólnień – zdrowa dziewczynka w pełni świadoma swych dziecięcych obowiązków ujawnia w „dorosły sposób” swą etyczną dojrzałość. Najważniejsze stają się zatem w tekście – realizowane konsekwentnie w XIX - wiecznej edukacji polonistycznej - czytelne zasady - schematy wychowawcze skoncentrowane wokół pojęć: modlitwy oraz pracy.

Kieszonka:
„Typowe dla legendy dla <<maluczkich>> wydają się gatunkowe powinowactwa i filiacje z różnymi konwencjami gatunkowymi literatury dziecięcej i <<dorosłej>>: baśnią, mitem, podaniem, legendą, beletryzowaną biografią, apokryfem, hagiografią, przypowieścią, powieścią popularnonaukową. Nawet wiek dziecka wydaje się sprawą drugorzędną, mimo iż teksty adresowane do dzieci młodszych wykazują silniejszy związek z bajką, co uprawomocniałoby posługiwanie się terminem <<bajka religijna>>. Te dla dzieci młodszych są krótsze i jako główne tworzywo narracji wykorzystują opowiadanie” (B. Olszewska, op.cit., s. 318).

Autorka hasła:

dr hab. Dorota Michułka, Uniwersytet Wrocławski