Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego – sli
SLI (Specific Language Impairment) określane jest w języku polskim jako specyficzne zaburzenie rozwoju językowego. Problemem dzieci z SLI jest zaburzenie kompetencji językowej, czyli możliwości prawidłowej komunikacji za pomocą języka.
KRYTERIA DIAGNOZY SLI[1]:
- - dziecko uzyskuje istotnie niższe wyniki w standaryzowanych testach językowych
- - inteligencja niejęzykowa badanego dziecka jest w normie lub powyżej normy
- - u dziecka diagnozuje się prawidłowy słuch
- - w trakcie diagnozy specjaliści wykluczają autyzm, uszkodzenie słuchu oraz uszkodzenie Centralnego Układu Nerwowego
- - dziecko cechuje prawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu artykulacyjnego,
- - rodzice zgłaszają, że zasób słów dziecka jest znacznie ograniczony w stosunku do wieku,
- - dziecko wykazuje znacznie lepsze rozumienie mowy niż jej produkcję
- - zdolności fonologiczne dziecka są poniżej normy,
- - w trakcie diagnozy wyklucza się objawy zaburzeń w dwustronnych interakcjach społecznych oraz symptomy ograniczonej aktywności, typowe dla autyzmu.
- - w wywiadzie brak patologicznych czynników środowiskowych
Ocena czynników wpływających na ryzyko SLI[2] wykazała, że z najwyższym indywidualnym poziomem ryzyka wiązały się takie czynniki jak: bardzo niska waga urodzeniowa, niski wynik w skali Apgar, późna opieka prenatalna lub jej brak, wysoka kolejność narodzin w rodzinie, oraz niska edukacja matek w zakresie opieki nad dzieckiem. Natomiast z najwyższym społecznym poziomem ryzyka skojarzono samotnie wychowującą matkę oraz niską edukację matek.
POWSZECHNOŚĆ WYSTĘPOWANIA SLI
Zaburzenie to spotykane jest trzykrotnie częściej u chłopców niż u dziewczynek. Częściej u dzieci z rodzin, w których występowały podobne problemy z mową. Przyjmuje się, że SLI ma podłoże genetyczne. Szacuje się, że problem SLI dotyczy około 3 – 7 % populacji. Należy zaznaczyć, że dzieci spełniające powyższe kryteria nie stanowią grupy jednorodnej. Badania porównawcze w różnych krajach pokazały, iż specyfika SLI może być odmienna w zależności od kraju i języka.
ROZPOZNANIE SLI
Problem SLI podejmowany jest w badaniach prowadzonych na gruncie włoskim, hiszpańskim, francuskim, niemieckim, szwedzkim, greckim a także polskim[3]. Spośród wielu narzędzi diagnostycznych oceniających poziom rozwoju komunikacji językowej i niejęzykowej dzieci do 3 lat, najbardziej popularne, a jednocześnie najbardziej rzetelne narzędzie stanowią Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji autorstwa amerykańskich badaczy MacArthur – Bates[4]. Inwentarze te doczekały się adaptacji w bardzo wielu krajach i są szeroko stosowane przez specjalistów i badaczy. Autorką polskiej adaptacji Inwentarzy jest prof. Magdalena Smoczyńska: SŁOWA I GESTY (Smoczyńska, 2015a) oraz SŁOWA I ZDANIA (Smoczyńska, 2015b). Kwestionariusze wypełniają rodzice i opiekunowie, udzielając informacji na temat posługiwania się przez dziecko komunikatami językowymi (słowami, zdaniami) oraz niewerbalnymi (gestami, działaniami symbolicznymi). Narzędzia te zostały dokładnie opisane w podręczniku[5].
TEORIE WYJAŚNIAJĄCE SLI
SLI może być spowodowane deficytem wiedzy językowej. Często spotykane deficyty gramatyczne wyjaśnia się np. wolniejszym przyswajaniem kategorii funkcjonalnych, czy przedłużonym etapem fakultatywnego bezokolicznika. Mogą one wynikać z zawężenia zakresu stosowania reguł gramatycznych przez dziecko lub deficytu ukrytych reguł gramatycznych.
Ponieważ dzieci z SLI prezentują deficyty także w sferze pozajęzykowej, SLI może wynikać z ograniczonej ogólnej zdolności przetwarzania informacji. Badania dowodzą, że o wykonaniu zadania przez dzieci z SLI decydują czasem właśnie czynniki związane z przetwarzaniem informacji aniżeli czynniki językowe. Okazuje się, że dzieci z SLI gorzej sobie radzą w dotykowym rozpoznawaniu przedmiotów[6]. Gorsze wyniki dzieci z SLI sugerują, że mają one mniejszą zdolność utrzymywania obrazu w umyśle, a w konsekwencji ograniczoną zdolność przetwarzania. Inne badania pokazały, że dzieci z SLI wykazują się gorszym rozumieniem zdań złożonych, w porównaniu z tak samo długimi zdaniami pojedynczymi. Tezę o niskim poziomie przetwarzania informacji u osób z SLI potwierdzają też badania dotyczące czasu reakcji.
W literaturze przedmiotu można dostrzec również bardziej szczegółowe koncepcje dotyczące deficytów w poszczególnych mechanizmach rozwoju. Problemy w SLI mogą wynikać z deficytów pamięci fonologicznej, lub z gorszego przetwarzania informacji w krótkim czasie.
Jedna z teorii dowodzi, że dzieci z SLI wykazują opóźnienie w zakresie dojrzewania neurofizjologicznego[7]. Świadczy o nim późne osiąganie poszczególnych umiejętności w zakresie sfery poznawczej i motorycznej. Wolniejszy rozwój leksykalny może prowadzić do zaburzenia rozwoju gramatyki, a w konsekwencji do problemów z czytaniem i pisaniem.
KOMUNIKACJA JĘZYKOWA DZIECI Z SLI
Tempo rozwoju językowego u dzieci z SLI jest wolniejsze w porównaniu z rówieśnikami w tym samym wieku. Wiele badań prowadzonych nad mową dzieci z SLI w językach romańskich np. włoskim[8], hiszpańskim[9], francuskim[10], czy polskim[11], pokazuje, iż u dzieci z SLI rozwój leksykalny jest wolniejszy niż u innych dzieci, późno w rozwoju pojawiają się kombinacje słowne, większość dzieci wykazuje problemy z produkcją mowy, mogą również pojawić się problemy z rozumieniem mowy. U większości dzieci z SLI długość wypowiedzi jest ograniczona, opuszczają obowiązkowe elementy w zdaniu, również rozwój fonologii jest ubogi. Zaobserwowano także znaczne trudności z gramatyką.
Dzieci z SLI podobnie jak dzieci ze spektrum autyzmu mają zaburzenia kompetencji językowej (mają kłopot z porozumiewaniem językowym), zaś w odróżnieniu od tych drugich nie wykazują zaburzeń kompetencji komunikacyjnej. Dzieci te rozumieją intencje innych ludzi i wykazują silną potrzebę komunikowania intencji własnych, co czynią w inny sposób niż werbalny, np. poprzez gestykulację, kontakt wzrokowy, mowę ciała.
Specyficzne zaburzenie rozwojowe jest często mylone z innymi zaburzeniami mowy takimi jak: alalia, afazja rozwojowa, dysfazja, opóźnienie rozwoju mowy, proste ORM, samoistne opóźnienie rozwoju mowy.
KOMUNIKACJA NIEJĘZYKOWA DZIECI Z SLI
W dotychczasowych badaniach nad relacją między komunikacją językową a niejęzykową dzieci z SLI stwierdzono, że używanie przez nie gestykulacji staje się strategią kompensacyjną w stosunku do używania słów. Dzieci zdiagnozowane jako dzieci z SLI używają więcej gestów niż dzieci prawidłowo rozwijające się[12]. Gestykulacja pełni różną funkcję w zależności od poziomu rozwoju mowy. Dzieci mające problem z językiem, częściej i dłużej w rozwoju używają emblematów, tj. gestów zastępujących słowa, gestów adaptacyjnych, tj. przystosowujących do sytuacji oraz gestów afektywnych. Dzieci prawidłowo rozwijające się wraz z lepszym poziomem rozwoju mowy, coraz rzadziej używają emblematów, a częściej korzystają z gestów ilustrujących mowę oraz regulujących komunikację. Gestykulacja u dzieci z SLI pełni kompensacyjną, w stosunku do językowej, strategię komunikacji.
REPREZENTACJA SYMBOLICZNA DZIECI Z SLI
Uważa się, iż SLI wpływa na rozwój reprezentacji symbolicznej w zabawie. Wyniki badań potwierdzają istnienie związku między tymi dwoma typami zdolności, tj. mową i zabawą symboliczną. Polskie badania wskazują na istnienie opóźnienia w rozwoju zabawy symbolicznej u dzieci z SLI. Rzadziej podejmowały one zabawę na niby, stosowały prosty schemat zabawy, używały mniej przedmiotów zastępczych w porównaniu z rówieśnikami o prawidłowym rozwoju mowy.
SLI może współwystępować z innymi problemami, a także wtórnie wpływać na inne sfery rozwoju dziecka. Dzieci mogą w późniejszych latach wykazywać trudności w szkole, kłopoty z czytaniem. Problemy z językiem ograniczają dziecko także w relacjach społecznych . Dzieci mające problemy językowe tak jak dzieci z SLI często są ignorowane lub odrzucane przez zdrowych rówieśników z powodu braku możliwości porozumienia werbalnego. Dzieci z SLI rzadziej wchodzą w interakcje społeczne, rzadziej są wybierane jako partner w zabawie, a także same rzadziej podejmują inicjatywę, wycofując się z relacji. W ocenie nauczycieli dzieci te mają mniejsze zdolności społeczne, są mniej popularne w grupie, rzadko przyjmują rolę przywódcy, cechuje je niedojrzałość społeczna. Także same dzieci z SLI, wykazują zdecydowanie niższy poziom zadowolenia z interakcji społecznych w porównaniu z deklaracjami rówieśników.
Leczenie SLI
|
Literatura:
- Czaplewska, E. Rozumienie pragmatycznych aspektów wypowiedzi przez dzieci ze Specyficznym Zaburzeniem Językowym, Gdańsk, Harmonia Universalis, 2012.
- Evans J., Alibali M., Mc Neil N. Divergence of verbal expression and embodied knowledge: Evidence from speech and gesture in children with specific language impairment. “Language & Cognitive Processes”, 2001, 16, 2/3.
- Fenson, L., Dale, P.S. i inni (1993). The MacArthur Communicative Development Inventories: User`s guide and technical manual. San Diego, CA: Singular Publishing Group.
- Fujiki, M., Brinton, B., Tood, C., Social skills with specific language impairment. “Language, Speech, and Hearing Services in Schools”, 1996.
- Fujiki, M., Brinton, B., i in., The ability of children with specific language impairment to access and participate in an ongoing interaction. “Journal of Speech and Hearing Research”, 1997.
- Gertner, B., Rice, M., Hadley, P. The influence of communicative competence on peer preferences in a preschool classroom. “Journal of Speech and Hearing Research”, 1994.
- Girbau D, Schwartz RG. Non-word repetition in Spanish-speaking children with Specific Language Impairment (SLI). “International Journal of Language and Communication Disorders”, 2007.
- Kamhi, A., Nonlinguistic symbolic and conceptual abilities of language-impairment and normally-developing children. “Journal of Speech and Hearing Research”, 1981.
- Kamhi, A., Catts, H., Koening, L., Lewis, B. Hypothesis-testing and nonlinguistic symbolic abilities in language-impairment children. “Journal of Speech and Hearing Disorders”,1984.
- Lasota, A. Symboliczne ujmowanie rzeczywistości we wczesnym dzieciństwie, „Psychologia Rozwojowa”,2007, tom 12, nr 1
- Lasota, A. Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego. Sztuka Leczenia. Wyd. 2007/1-2, (tom: XIV), Kraków
- Lasota, A. Przejawy twórczości w zabawie dziecięcej. W: (red.) I. Pufal- Struzik, T. Giza. „XVII Tom Studiów Pedagogicznych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego”, 2008.
- Lasota, A. Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej, Kraków, Impuls, 2010
- Lasota, A., Dwuelementowe kombinacje lingwistyczno-niejęzykowe w dziecięcej komunikacji, „Psychologia Rozwojowa”, 2012, nr 4.
- Leonard, L. B. SLI - Specyficzne Zaburzenie Rozwoju Językowego. Przekład: M. Hernik, Gdańsk, GWP, 2006.
- Le Normand MT, Chevrie-Muller C., Individual differences in the production of word classes in eight specific language-impaired preschoolers. “Journal of Communication Disorders”, 1991, 24.
- Locke , J. The child`s path to spoken language. Cambridge, Harvard University Press, 1993
- Locke, J. Gradual emergence of development al language disorders. “Journal of Speech and Hearing Disorders”, 1994, 37.
- Pettenati P, Benassi E, Deevy P, Leonard L., Caselli M. Extra-linguistic influences on sentence comprehension in Italian-speaking children with and without specific language impairment. “International Journal of Language and Communication Disorders”, 2015, 50(3).
- Smoczyńska, M. Wczesna interwencja u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. „Materiały z konferencji naukowej: Teoretyczne podstawy metod usprawniania mowy- Afazja- Zaburzenia rozwoju mowy”. Warszawa. 2000.
- Smoczyńska, M., Krajewski, G., Łuniewska, M., Haman, E., Bulkowski, K., Kochańska, M. (2015). Inwentarze rozwoju mowy i komunikacji (IRMIK): SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Stanton-Chapman, T.L., Chapman, D. , Bainbridge, N, Scott, K. Identification of early risk factors for language impairment. “Research in Developmental Disabilities”, 2002.
Autorka hasła:
dr Agnieszka Lasota, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Przypisy:
- ↑ Leonard, 2006
- ↑ Stanton-Chapman, in., 2002
- ↑ Por. Smoczyńska, 2000; Lasota, 2010; Czaplewska, 2012
- ↑ Por. Fenson, Dale i inni (1993). The MacArthur Communicative Development Inventories: User`s guide and technical manual. San Diego, CA: Singular Publishing Group.
- ↑ Smoczyńska, Krajewski, Łuniewska, Haman, Bulkowski, Kochańska (2015). Inwentarze rozwoju mowy i komunikacji (IRMIK): SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- ↑ Kamhi ,1981, 1984
- ↑ Locke, 1993, 1994
- ↑ Por.Pettenati i inn. 2015
- ↑ Por. Girbau, Schwartz, 2007
- ↑ Por. Le Normand, Chevrie-Muller, 1991
- ↑ Por. Czaplewska, 2012
- ↑ Evans, Alibali, McNeil 2001, Lasota 2010, 1012