Encyklopedia Dzieciństwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Dzieciństwa
Skocz do: nawigacja, szukaj
m
m
Linia 3: Linia 3:
 
</div>
 
</div>
  
{{Wprowadzenie do encyklopedii}}
+
{{:Wprowadzenie do encyklopedii}}
  
  

Wersja z 22:02, 18 wrz 2015

ENCYKLOPEDIA DZIECIŃSTWA

pierwsza encyklopedia o dziecku i dzieciństwie

Cechą charakterystyczną dla opracowań w rodzaju leksykonów, słowników, encyklopedii jest możliwość wyboru treści będących w nieustannym obiegu przez kartkowanie, chwilowe zatrzymanie się na wybranym fragmencie, po to, by znów pójść dalej. Można do nich wracać, odstawiać do ponownego wglądu. Można zbaczać w nowe skojarzenia, nowe odkrycia wywołane treściami przeczytanymi. Takim opracowaniem jest Encyklopedia dzieciństwa. Dzieło swoiste, niepowtarzalne, ale też i efemeryczne z powodu dość szybkiego procesu dezaktualizacji wiedzy o dziecku, o warunkach życia i rozwoju, zmiany poglądów na wartość dzieciństwa dla całości biografii każdego człowieka. Te i inne uwarunkowania wymusiły na nas, jej pomysłodawcy, autorach i współautorach swoistą, konieczną selekcję haseł i zawartych w nich treści do prezentacji zagadnień względnie stałych, pojawiających się z różnym nasileniem, w różnym zakresie, w rozwoju człowieka a wynikających z ogólnej charakterystyki człowieka jako istoty Homo Sapiens. Badania dowodzą, iż niektóre cechy i właściwości rozwojowe w okresie ontogenezy powtarzają się w każdym pokoleniu i są modyfikowane przez czynniki środowiskowe, także zmieniane cywilizacyjnie. Ogólna jednak charakterystyka ich przebiegu, czasu pojawiania się pozostaje w zasadzie niezmienna. Dotyczy to kwestii okresów rozwoju cech i funkcji, właściwości/tendencji ogólno rozwojowych, ogólnych zagadnień socjalizacji, rozwoju poznawczego, emocji, cech i właściwości fizyczności/motoryczności/odporności. Na tych zagadnieniach chcemy zatrzymać uwagę czytelnika Encyklopedii, sugerując pójście dalej a więc w stronę zmiany rozwojowej powodowanej szczególnymi warunkami życia współczesnego człowieka. Do decyzji czytelnika pozostawiamy zawartość tzw. kieszonki czyli miejsca, w którym każdy z PT Autorów umieści sugestie odnośnie proponowanej do wglądu literatury poszerzającej, treści zbliżonych, poszerzających czy zgłębiających omawiane zagadnienie, krótko mówiąc – zawiera sugestie co można i dlaczego jeszcze poszukać.


PRZEGLĄDANIE ZASOBÓW
  1. Szukaj hasła z wykorzystaniem WYSZUKIWARKI
  2. Szukaj hasła w poszczególnych kategoriach:
  3. INDEKS wszystkich haseł
KOMITET NAUKOWY
  1. Waloszek Danuta - profesor, pedagog, przewodnicząca komitetu naukowego
  2. Muszyński Heliodor – profesor, członek honorowy, pedagog
  3. Wilgocka-Okoń Barbara – profesor, członek honorowy, pedagog
  4. Auleytner Julian – profesor, polityka oświatowa
  5. Cichy Maria – profesor, biolog
  6. Kwiatkowski Stefan – profesor, pedagog, polityka oświatowa
  7. Michalak Marek – Rzecznik Praw Dziecka
  8. Pilch Tadeusz – profesor, pedagog społeczny
  9. Potyrała Katarzyna – doktor hab., biolog
  10. Szczepska-Pustkowska Maria – doktor hab., pedagog
  11. Buliński Tarzycjusz – doktor, antropolog
  12. Olczak Agnieszka – doktor, pedagog
DO AUTORÓW HASEŁ
W związku z tym, że chcemy, by „Encyklopedia dzieciństwa” była stale rozbudowywana, uzupełniana o nowe hasła, zapraszamy wszystkich, którzy mogą podzielić się z Czytelnikami swoją wiedzą na temat dziecka i dzieciństwa do nadsyłania propozycji haseł wraz z abstraktami, a po uzyskaniu akceptacji Komitetu Naukowego o przygotowywanie opisu hasła. Przypominamy, że wszystkie zamieszczane w Encyklopedii Dzieciństwa hasła poddawane są procedurze kwalifikacyjnej przed opublikowaniem ich na naszym portalu. W razie pytań prosimy o kontakt na adres: encyklopedia@fedr.pl