http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&feed=atom&action=history
Nauczycielski autorytet czy nauczyciel z autorytetem? Rozważania w tle z B. Nawroczyńskim - Historia wersji
2024-03-28T20:48:03Z
Historia wersji tej strony wiki
MediaWiki 1.25.2
http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=672&oldid=prev
Admin o 19:47, 10 lut 2019
2019-02-10T19:47:30Z
<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 19:47, 10 lut 2019</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L177" >Linia 177:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 177:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Autorka hasła:'''</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Autorka hasła:'''</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Prof. dr hab. Danuta Waloszek</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Prof. dr hab. Danuta Waloszek<ins class="diffchange diffchange-inline">, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">Uniwersytet </del>Pedagogiczny <del class="diffchange diffchange-inline">im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie</del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">[[kategoria:</ins>Pedagogiczny <ins class="diffchange diffchange-inline">konstrukt dzieciństwa]]</ins></div></td></tr>
</table>
Admin
http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=671&oldid=prev
Admin o 19:26, 10 lut 2019
2019-02-10T19:26:18Z
<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 19:26, 10 lut 2019</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L20" >Linia 20:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 20:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Ogólna konkluzja po dokonanej dogłębnej, ale i niepełnej z racji charakteru tej wypowiedzi, analizie zagadnienia prowadzi do wniosku o ponadczasowości wskazań Nawroczyńskiego, aktualnych i potrzebnych dla poprawy warunków edukacji dzieci i młodzieży. Wiele takich aktualności odnajdziemy chociażby w wykazie dyspozycji nauczycielskich, jak: a) zalety osobiste, czyli system moralny i uspołecznienie, b) uzdolnienia pedagogiczne, c) gruntowna znajomość przedmiotu nauczania, d) doświadczenie i praktyka, e) wiedza i sztuka pedagogiczna, a które to mieszczą się w polu pojęciowym autorytetu. Tylko bowiem człowiek posiadający je może być '''''strażnikiem braku''''', tylko taki nauczyciel może udzielać '''''rad wielkiej wagi''''' i tylko taki może stać się '''''osobą uprzywilejowaną z wyboru społecznego''''' a nie z własnego mniemania. Tylko taki nauczyciel może zdobyć uznanie i powszechny szacunek. To autorytet rzeczywisty, prawdziwy jak go określa H. G. Gadamer.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Ogólna konkluzja po dokonanej dogłębnej, ale i niepełnej z racji charakteru tej wypowiedzi, analizie zagadnienia prowadzi do wniosku o ponadczasowości wskazań Nawroczyńskiego, aktualnych i potrzebnych dla poprawy warunków edukacji dzieci i młodzieży. Wiele takich aktualności odnajdziemy chociażby w wykazie dyspozycji nauczycielskich, jak: a) zalety osobiste, czyli system moralny i uspołecznienie, b) uzdolnienia pedagogiczne, c) gruntowna znajomość przedmiotu nauczania, d) doświadczenie i praktyka, e) wiedza i sztuka pedagogiczna, a które to mieszczą się w polu pojęciowym autorytetu. Tylko bowiem człowiek posiadający je może być '''''strażnikiem braku''''', tylko taki nauczyciel może udzielać '''''rad wielkiej wagi''''' i tylko taki może stać się '''''osobą uprzywilejowaną z wyboru społecznego''''' a nie z własnego mniemania. Tylko taki nauczyciel może zdobyć uznanie i powszechny szacunek. To autorytet rzeczywisty, prawdziwy jak go określa H. G. Gadamer.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Nauczyciel jako strażnik braku? Wypracowuje autorytet czy go oczekuje?'''</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Nauczyciel jako strażnik braku? Wypracowuje autorytet czy go oczekuje?'''</div></td></tr>
</table>
Admin
http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=670&oldid=prev
Admin o 19:25, 10 lut 2019
2019-02-10T19:25:15Z
<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 19:25, 10 lut 2019</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L145" >Linia 145:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 145:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Rozmowa o autorytecie nie jest łatwa. Jest jednak potrzebna. Na tę potrzebę wskazują wyniki badań – zdecydowana większość badanych nauczycieli i studentów stwierdza, iż brak im osobiście autorytetu jako ukierunkowania wartości, że u młodych ludzi brak ten jest dramatyczny w skutkach. Wielu z badanych podkreśla utratę autorytetu ich samych jako rodziców, rodziców w ogóle. Przy tej dość szerokiej orientacji nie zdają sobie sprawy z tego, że sami jako nauczyciele i kandydaci pustkę tę poszerzają. Odwołują się do tzw. dawnych czasów, głównie okresu socjalizmu, szczególnie do doświadczeń z dzieciństwa rodzinnego, roli ojca (często surowego, pilnującego porządku) szkolnego, Boga, ale wąsko do autorytetu nauczyciela.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Rozmowa o autorytecie nie jest łatwa. Jest jednak potrzebna. Na tę potrzebę wskazują wyniki badań – zdecydowana większość badanych nauczycieli i studentów stwierdza, iż brak im osobiście autorytetu jako ukierunkowania wartości, że u młodych ludzi brak ten jest dramatyczny w skutkach. Wielu z badanych podkreśla utratę autorytetu ich samych jako rodziców, rodziców w ogóle. Przy tej dość szerokiej orientacji nie zdają sobie sprawy z tego, że sami jako nauczyciele i kandydaci pustkę tę poszerzają. Odwołują się do tzw. dawnych czasów, głównie okresu socjalizmu, szczególnie do doświadczeń z dzieciństwa rodzinnego, roli ojca (często surowego, pilnującego porządku) szkolnego, Boga, ale wąsko do autorytetu nauczyciela.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Nauczyciele, a także studenci- kandydaci na nauczycieli oczekują autorytetu z samej pełnionej przez siebie roli społecznej. Uważają, że z uwagi na profesję autorytet im się należy. Taka postawa/przekonanie zamyka poszukiwanie, pracę nad sobą i ogólnie refleksję nad sposobem wykonywania zawodu/misji. Częste utożsamianie autorytetu przez nich z posłuszeństwem dzieci/uczniów wobec siebie, brakiem dyskusji, podporządkowaniem prowadzi do poszukiwania fałszywych powodów braku poszanowania zawodu przez społeczeństwo: (…) ''dzisiaj to nauczyciel nic nie znaczy, często jest lekceważony, przedrzeźniany, wyśmiewany; dawniej jak ja chodziłam do szkoły nikt nie miał prawa podważać jego decyzji, a teraz? Szkoda słów.'' (N lat 53). Z badań wynika, iż nauczyciele ani też studenci nie poszukują przyczyn i ich wyjaśnienia w sobie lecz zdecydowanie na pierwszym planie u dzieci i u uczniów a także ich rodziców. Rozpoznanie badawcze sposobu organizacji kontaktów z dziećmi/uczniami i ich rodzicami przez nauczycieli wskazuje jednoznacznie na wiele błędów organizacyjnych, merytorycznych i metodycznych. Studenci także uważają, że po to studiują, by potem uczeń nie wątpił w ich kompetencje. Sytuacja ta przypomina obraz Jacka Malczewskiego pt. ''Błędne koło'', który przedstawia postaci wirujące w magicznym kole  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Nauczyciele, a także studenci- kandydaci na nauczycieli oczekują autorytetu z samej pełnionej przez siebie roli społecznej. Uważają, że z uwagi na profesję autorytet im się należy. Taka postawa/przekonanie zamyka poszukiwanie, pracę nad sobą i ogólnie refleksję nad sposobem wykonywania zawodu/misji. Częste utożsamianie autorytetu przez nich z posłuszeństwem dzieci/uczniów wobec siebie, brakiem dyskusji, podporządkowaniem prowadzi do poszukiwania fałszywych powodów braku poszanowania zawodu przez społeczeństwo: (…) ''dzisiaj to nauczyciel nic nie znaczy, często jest lekceważony, przedrzeźniany, wyśmiewany; dawniej jak ja chodziłam do szkoły nikt nie miał prawa podważać jego decyzji, a teraz? Szkoda słów.'' (N lat 53). Z badań wynika, iż nauczyciele ani też studenci nie poszukują przyczyn i ich wyjaśnienia w sobie lecz zdecydowanie na pierwszym planie u dzieci i u uczniów a także ich rodziców. Rozpoznanie badawcze sposobu organizacji kontaktów z dziećmi/uczniami i ich rodzicami przez nauczycieli wskazuje jednoznacznie na wiele błędów organizacyjnych, merytorycznych i metodycznych. Studenci także uważają, że po to studiują, by potem uczeń nie wątpił w ich kompetencje. Sytuacja ta przypomina obraz Jacka Malczewskiego pt. ''Błędne koło'', który przedstawia postaci wirujące w magicznym kole<ins class="diffchange diffchange-inline">.</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">[[Plik:Bledne_kolo.jpg|600px|thumb|center|</ins>Obraz Jacka Malczewskiego pt. Błędne koło<ins class="diffchange diffchange-inline">, </ins>Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/B%C5%82%C4%99dne_ko%C5%82o_(obraz_Jacka_Malczewskiego) – dostęp z dnia 05.02.2019.<ins class="diffchange diffchange-inline">]]</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Obraz Jacka Malczewskiego pt. Błędne koło</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/B%C5%82%C4%99dne_ko%C5%82o_(obraz_Jacka_Malczewskiego) – dostęp z dnia 05.02.2019.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Po jasnej stronie znajdują się nauczyciele i kandydaci na nauczycieli, przekonani o słuszności swoich zadań, o własnej kompetencji. Po ciemnej stronie są dzieci, uczniowie, utrudniający ich funkcjonowanie, nieposłuszni, krnąbrni i niewdzięczni. Metafora ta zdaje się być również przystającą do ogólnej sytuacji edukacji w Polsce po ostatniej reformie z 2017/19 roku. Trudno jednak jednoznacznie określić kto i dlaczego znajduje się po jednej ze stron błędnego koła.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Po jasnej stronie znajdują się nauczyciele i kandydaci na nauczycieli, przekonani o słuszności swoich zadań, o własnej kompetencji. Po ciemnej stronie są dzieci, uczniowie, utrudniający ich funkcjonowanie, nieposłuszni, krnąbrni i niewdzięczni. Metafora ta zdaje się być również przystającą do ogólnej sytuacji edukacji w Polsce po ostatniej reformie z 2017/19 roku. Trudno jednak jednoznacznie określić kto i dlaczego znajduje się po jednej ze stron błędnego koła.  </div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L168" >Linia 168:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 160:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Literatura: '''</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Literatura: '''</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Barnes D. , Nauczyciel i uczniowie. Od porozumienia do kształcenia. Warszawa 2002.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Barnes D., Nauczyciel i uczniowie. Od porozumienia do kształcenia. Warszawa 2002.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Bocheński J. M. , Co to jest autorytet? W: Logika i filozofia. Wybór pism Warszawa 1993.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Bocheński J. M., Co to jest autorytet? W: Logika i filozofia. Wybór pism Warszawa 1993.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Daste U. C. , Y. Jenger, J. Voluzan, Dziecko, teatr i szkoła. Tł. fragmentów własne. Madryt 1978.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Daste U. C., Y. Jenger, J. Voluzan, Dziecko, teatr i szkoła. Tł. fragmentów własne. Madryt 1978.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Eco U. , Sześć przechadzek po lesie fikcji. Kraków 2007.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Eco U. , Sześć przechadzek po lesie fikcji. Kraków 2007.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Gadamer H. G. , Prawda i metoda. Kraków 1993.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Gadamer H. G., Prawda i metoda. Kraków 1993.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Ortega Y Gasset, Bunt mas. Warszawa 2002, Hegel G. W. F, Fenomenologia ducha. Alethea 2005.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Ortega Y Gasset, Bunt mas. Warszawa 2002, Hegel G. W. F, Fenomenologia ducha. Alethea 2005.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Jan Paweł II, Laborem exercens, t. 9. Watykan 1981.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Jan Paweł II, Laborem exercens, t. 9. Watykan 1981.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Kwiatkowska H. , Tożsamość nauczycieli. Od anomii do autonomii. Gdańsk 2005.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Od anomii do autonomii. Gdańsk 2005.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Kwiatkowska H., Pedeutologia. Warszawa 2008.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Kwiatkowska H., Pedeutologia. Warszawa 2008.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Lenzen D. , Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Tł. J. F. Materne, P. W. Materne. Berlin- Szczecin 2003.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Lenzen D., Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Tł. J. F. Materne, P. W. Materne. Berlin- Szczecin 2003.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Łobocki M. , W trosce o wychowanie w szkole. Kraków 2007.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole. Kraków 2007.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Nawroczyński B. , Dzieła wybrane. Tom I i II. Warszawa 1987.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Nawroczyński B., Dzieła wybrane. Tom I i II. Warszawa 1987.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Sennett R. , Kultura nowego kapitalizmu. Wyd. Muza, 2010. Tenże Szacunek w świecie nierówności. Warszawa 2010.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Sennett R., Kultura nowego kapitalizmu. Wyd. Muza, 2010. Tenże Szacunek w świecie nierówności. Warszawa 2010.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Waloszek D. , Nauczyciel w dzieciństwie człowieka. Doświadczenie-kompetencja-refleksja. Kraków 2015.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Waloszek D., Nauczyciel w dzieciństwie człowieka. Doświadczenie-kompetencja-refleksja. Kraków 2015.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Witkowski L. , Wyzwania autorytetu. Kraków 2009.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div># Witkowski L., Wyzwania autorytetu. Kraków 2009.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Autorka hasła:'''</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Autorka hasła:'''</div></td></tr>
</table>
Admin
http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=668&oldid=prev
Admin o 19:16, 10 lut 2019
2019-02-10T19:16:52Z
<p></p>
<a href="http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=668&oldid=667">Podgląd zmian</a>
Admin
http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=667&oldid=prev
Admin o 18:47, 10 lut 2019
2019-02-10T18:47:32Z
<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 18:47, 10 lut 2019</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L62" >Linia 62:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 62:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Badani przeze mnie nauczyciele dzieci i studenci pedagogiki wyraźnie unikali odpowiedzi na ten problem. Wskazane przez nich obszary niepewności, wątpliwości jasno sugerują brak nastawienia na budowanie zaufania (2015, s. 211). Wielu z nich deklaruje ważność zaufania w kontaktach z dziećmi, bycie wzorem dla dzieci, i to wzorem do naśladowania. Wiele jest jednak w tych wypowiedziach uproszczeń, sentymentalizmu, nawyków, sloganowości i ogólnikowości. Najczęściej stwierdzają, że dzieci powinny im ufać, bo są nauczycielami, dobrze przygotowanymi do zawodu. Z tego też powodu powinni ich szanować. Nauczyciele, a także studenci w zdecydowanej większości posługują się sloganem, że ''o uznanie, szacunek dzisiaj jest trudno, (…) o autorytet trzeba walczyć, bo młodzi ludzie'' (czyli także i oni- przyp. mój) wszystko negują, wszystkie wartości odrzucają. Nie potrafią jednak zdania tego uzasadnić. Jeśli mówią o autorytecie to raczej w ujęciu skrajnie '''''permisywnym albo autorytarnym'''''. Żadna z osób badanych nie odwołała się do literatury najnowszej. Studenci stacjonarni pisząc esej ''Kto mógłby być autorytetem dla dzieci i młodzieży, do kogo mają zaufanie?'' wskazują na ( w kolejności wskazań):</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Badani przeze mnie nauczyciele dzieci i studenci pedagogiki wyraźnie unikali odpowiedzi na ten problem. Wskazane przez nich obszary niepewności, wątpliwości jasno sugerują brak nastawienia na budowanie zaufania (2015, s. 211). Wielu z nich deklaruje ważność zaufania w kontaktach z dziećmi, bycie wzorem dla dzieci, i to wzorem do naśladowania. Wiele jest jednak w tych wypowiedziach uproszczeń, sentymentalizmu, nawyków, sloganowości i ogólnikowości. Najczęściej stwierdzają, że dzieci powinny im ufać, bo są nauczycielami, dobrze przygotowanymi do zawodu. Z tego też powodu powinni ich szanować. Nauczyciele, a także studenci w zdecydowanej większości posługują się sloganem, że ''o uznanie, szacunek dzisiaj jest trudno, (…) o autorytet trzeba walczyć, bo młodzi ludzie'' (czyli także i oni- przyp. mój) wszystko negują, wszystkie wartości odrzucają. Nie potrafią jednak zdania tego uzasadnić. Jeśli mówią o autorytecie to raczej w ujęciu skrajnie '''''permisywnym albo autorytarnym'''''. Żadna z osób badanych nie odwołała się do literatury najnowszej. Studenci stacjonarni pisząc esej ''Kto mógłby być autorytetem dla dzieci i młodzieży, do kogo mają zaufanie?'' wskazują na ( w kolejności wskazań):</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Wskazanie Dlaczego? Liczba wskazań</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">{| class="wikitable" style="text-align:left; width: 70%"</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Jan Paweł II</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|+</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Bo nauczał jak zachowywać się (12 osób)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">! </ins>Wskazanie</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Uczył miłości do Boga (123 osoby)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">! </ins>Dlaczego? </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Bo był otwarty i przyjazny (10 osób) 176 osób</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">! </ins>Liczba wskazań</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Jezus  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|-</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Bo umiłował człowieka (22 osób)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Jan Paweł II</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Bo życie oddał na krzyżu (11 osób)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Bo nauczał jak zachowywać się (12 osób)<ins class="diffchange diffchange-inline">/</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Bo stworzył Eucharystię (10 osób) 43 osoby</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Uczył miłości do Boga (123 osoby)<ins class="diffchange diffchange-inline">/</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Matka  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Bo był otwarty i przyjazny (10 osób)</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Bo urodziła; bo pomagała stawiać (13)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>176 osób</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Pierwsze kroki, uczyła mówić (20 osób) 33 osoby</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|-</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Ojciec  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Jezus  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Bo wymagał, dyscyplinował ( 19 osób)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Bo umiłował człowieka (22 osób)<ins class="diffchange diffchange-inline"></br></ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Dbał o rodzinę ( 4 osoby) 23 osoby</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Bo życie oddał na krzyżu (11 osób)<ins class="diffchange diffchange-inline"></br></ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Nauczyciel</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Bo stworzył Eucharystię (10 osób)</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Bo naucza (12);</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>43 osoby</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  bo daje <del class="diffchange diffchange-inline">wyksztalcenie </del>(8 osób) 20 osób</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|-</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Dziadek</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Matka  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline"> </del>Bo dużo przeżył i widział (8)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Bo urodziła; bo pomagała stawiać (13)<ins class="diffchange diffchange-inline"></br></ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Bo zawsze ma czas dla wnuka (4 osoby) 12 osób</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Pierwsze kroki, uczyła mówić (20 osób) </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Badania własne zasugerowane podpowiedzią T. Pilcha (dane niepublikowane)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>33 osoby</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|-</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Ojciec  </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Bo wymagał, dyscyplinował ( 19 osób)<ins class="diffchange diffchange-inline"></br></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Dbał o rodzinę ( 4 osoby)</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>23 osoby</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|-</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Nauczyciel</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Bo naucza (12);<ins class="diffchange diffchange-inline"></br></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  bo daje <ins class="diffchange diffchange-inline">wykształcenie </ins>(8 osób)</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>20 osób</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|-</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Dziadek</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>Bo dużo przeżył i widział (8)<ins class="diffchange diffchange-inline"></br></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>  Bo zawsze ma czas dla wnuka (4 osoby) </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">| </ins>12 osób</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">|}</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">''</ins>Badania własne zasugerowane podpowiedzią T. Pilcha (dane niepublikowane)<ins class="diffchange diffchange-inline">''</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Pytanie dlaczego są takie ich wybory pozostało najczęściej bez odpowiedzi. Tylko nieliczni próbowali coś powiedzieć.  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Pytanie dlaczego są takie ich wybory pozostało najczęściej bez odpowiedzi. Tylko nieliczni próbowali coś powiedzieć.  </div></td></tr>
</table>
Admin
http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=666&oldid=prev
Admin: Utworzono nową stronę "W tytule ukryte jest pytanie o status nauczyciela w społeczeństwie, także w społeczności dziecięcej i młodzieżowej. Szczegółowo chodzi o to, czy nauczycielowi..."
2019-02-10T18:30:28Z
<p>Utworzono nową stronę "W tytule ukryte jest pytanie o status nauczyciela w społeczeństwie, także w społeczności dziecięcej i młodzieżowej. Szczegółowo chodzi o to, czy nauczycielowi..."</p>
<a href="http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Nauczycielski_autorytet_czy_nauczyciel_z_autorytetem%3F_Rozwa%C5%BCania_w_tle_z_B._Nawroczy%C5%84skim&diff=666">Podgląd zmian</a>
Admin