Prawosławie wobec dziecka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Dzieciństwa
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "W Kościele prawosławnym rodzina określana jest jako „mała domowa Cerkiew” i traktowana jako ognisko duchowego oświecenia, stąd w pierwszej kolejności na rodzi...")
 
m
 
Linia 19: Linia 19:
 
Co się tyczy kontroli urodzin, dotychczas była ona zdecydowanie przez Kościół prawosławny potępiana, ale obecnie zaczyna przeważać pogląd mniej rygorystyczny. Wielu prawosławnych uczonych i duchowych uważa, że używanie środków antykoncepcyjnych w małżeństwie nie jest samo w sobie grzeszne, jako że o liczbie dzieci powinny decydować sami rodzice, kierując się własnym sumieniem. Natomiast przerywanie ciąży jest przez prawosławną teologię moralną jednoznacznie potępiane.
 
Co się tyczy kontroli urodzin, dotychczas była ona zdecydowanie przez Kościół prawosławny potępiana, ale obecnie zaczyna przeważać pogląd mniej rygorystyczny. Wielu prawosławnych uczonych i duchowych uważa, że używanie środków antykoncepcyjnych w małżeństwie nie jest samo w sobie grzeszne, jako że o liczbie dzieci powinny decydować sami rodzice, kierując się własnym sumieniem. Natomiast przerywanie ciąży jest przez prawosławną teologię moralną jednoznacznie potępiane.
 
   
 
   
{| class="wikitable" width="500px"
+
{| class="wikitable" width=100%
|+ style="text-align:left"|Kieszonka:  
+
|+ style="text-align:left; color: #487eac"|Kieszonka:  
|style="background-color: #FFFF99" font-size:90%|We współczesnym świecie, rządzonym w głównej mierze przez idee kwestionujące chrześcijaństwo, już samo bycie prawosławnym może stanowić dla dziecka „wyczyn ascetyczny” (s. Magdalena, 2011, s. 53), stąd zadaniem rodziców i ojców duchownych jest takie kierowanie rozwojem dziecka, aby surowa reguła nie doprowadziła w konsekwencji do porzucenia wiary.
+
|style="background-color: #d9edff; border-color: #487eac" font-size:85%|We współczesnym świecie, rządzonym w głównej mierze przez idee kwestionujące chrześcijaństwo, już samo bycie prawosławnym może stanowić dla dziecka „wyczyn ascetyczny” (s. Magdalena, 2011, s. 53), stąd zadaniem rodziców i ojców duchownych jest takie kierowanie rozwojem dziecka, aby surowa reguła nie doprowadziła w konsekwencji do porzucenia wiary.
 
|}  
 
|}  
  

Aktualna wersja na dzień 20:46, 20 gru 2015

W Kościele prawosławnym rodzina określana jest jako „mała domowa Cerkiew” i traktowana jako ognisko duchowego oświecenia, stąd w pierwszej kolejności na rodzicach spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe wychowanie religijne i duchowy rozwój dziecka. Jak głosił rosyjski teolog, jeden z najwybitniejszych myślicieli prawosławnych, Siergiej Bułgakow: „Małżeństwo jest uświęceniem przez łaskę naturalnego związku mężczyzny i kobiety dla wspólnego życia chrześcijańskiego i wydania potomstwa. W małżeństwie dokonywanym w Chrystusie i w Kościele założony jest fundament kościoła domowego, którym jest rodzina” (S. Bułgakow, 1992, 130). Rodzice powinni mieć zatem świadomość, że ich rolą jest przekazanie nie tylko życia cielesnego, ale także duchowego – wychowanie nowych synów i córek Bożych, które dokonuje się głównie dzięki przykładowi oraz atmosferze miłości i modlitwy w domu rodzinnym.

Filary prawosławnego wychowania stanowią pobożność, żywa wiara w Boga, miłość, posłuszeństwo, szacunek i bojaźń Boża, które powinny być dziecku zaszczepione już od najmłodszych lat. Modlitwa natomiast powinna towarzyszyć dziecku już w łonie matki. Jak dowodzi o. Stefan Pružinsky: „Prawosławni chrześcijanie wierzą, że dziecko od momentu poczęcia posiada duszę, dlatego odczuwa dobro lub zło wypowiadanych przez matkę słów. A zatem jest rzeczą bardzo ważną, by otaczać je słowami, z których płynie łaska Boża, miłość i dobro. Jeśli matka się modli, dziecko wyczuwa jej wiarę i miłość do Boga. Bardzo ważne jest też to, by kobieta oczekująca na narodziny swego dziecka, przystępowała do Świętej Eucharystii. Tym bardziej po narodzinach dziecka, wspólnie z nim powinna przyjmować Święte Dary”[1].

W Kościele prawosławnym istnieje wiele modlitw w intencji dzieci. Należą do nich m.in. Błogosławieństwo matki (Благословение матери), Modlitwa rodziców o udzielenie błogosławieństwa dzieciom (Молитва родителей на благословение детей), Modlitwa za dzieci św. Ambrożego z Optiny (Молитва о детях, преп. Амвросия Оптинского), Modlitwa za dzieci do Anioła Stróża (Молитва материк Ангелу Хранителю о детях), Modlitwa czytana w dniu urodzin (Молитва в день рождения), Modlitwa małżonków o darowanie potomstwa (Молитва супрегов о даровании детей), Modlitwa kobiety oczekującej dziecka o szczęśliwy poród (Молитва беременных женщин о благополучном разрешении) oraz odmawiane przez kapłana Modlitwy czytane pierwszego dnia po urodzeniu dziecka (Молитвы в первый день по рождению дитяти) czy Modlitwa czytana ósmego dnia po narodzeniu dziecka, podczas nadania imienia (Молитва при наречении имени дитяти в восьмой день по его рожденииш). Praktykowanie modlitwy jest niezbędne do osiągnięcia celu nadrzędnego, jakim jest zbawienie, a zatem pomaga dziecku w osiągnięciu życia wiecznego.

W praktyce Cerkwi prawosławnej funkcjonuje szereg obrzędów i praktyk religijnych związanych z dziećmi. Do najważniejszych należą sakramenty święte. Ósmego dnia po narodzinach udzielany jest chrzest – sakrament jedności z Chrystusem i Kościołem, oznaczający duchowe narodziny. Musi być on dokonany przez chrześcijanina i nie można go powtarzać. Do chrztu podają dziecko rodzice chrzestni, wyłącznie ludzie wierzący, prawosławni, a nade wszystko rozumiejący, że ich główną odpowiedzialnością jest troska o duchowy rozwój dziecka. Podczas chrztu kapłan wymienia imię każdej z Osób Trójcy i zanurza dziecko w chrzcielnicy lub polewa wodą całe jego ciało. Dziecku nadaje się imię świętego patrona, a po chrzcie otrzymuje ono prawosławny krzyżyk i ikonę. Prawo kanoniczne osądza tych rodziców, którzy nie ochrzcili dziecka przez pięć miesięcy od jego narodzin, jako grzeszących lekkomyślnością. Jak dowodzi P. Evdokimov: „Praktyka chrztu dzieci powołuje się na słowa Pańskie: Dopuście dziatkom przychodzić do mnie (Mk 10,14), i na chrzest apostolski, kiedy chrzczone były „domy” lub „całe rodziny”, z czego wnioskujemy, że i dzieci były włączone w chrzest” (P. Evdokimow, 2003, 291).

Bezpośrednio po chrzcie dokonywany jest sakrament bierzmowania (miropomazanije), który otwiera dostęp do uczestnictwa we wszystkich sakramentach kościelnych. Czyniąc znak krzyża i powtarzając słowa „Pieczęć daru Ducha Świętego”, kapłan namaszcza świętym krzyżmem czoło, nozdrza, usta, uszy, piersi, dłonie i stopy dziecka. Po bierzmowaniu prawosławne dziecko możliwie najszybciej przynoszone jest do Sakramentu Eucharystii, aby najwcześniejsze dziecięce wspomnienia skupiały się na przyjmowaniu Najświętszych Darów Ciała i Krwi Chrystusa. Zaleca się także przykładanie dziecka do ikon i świętych relikwii.

W Kościele prawosławnym istnieje też obrzęd ukościelnienia (wocerkowlenije), tj. wprowadzenia do świątyni i symbolicznego poświęcenia Bogu, oznaczający przystąpienie do wspólnoty Kościoła i stanie się jej członkiem. Odbywa się on czterdziestego dnia po narodzinach i nawiązuje do ceremonii przyniesienia Dzieciątka do świątyni przez Józefa i Maryję. Kapłan modli się nad dzieckiem, aby Bóg je uświęcał, napełniał mądrością i pozwolił osiągnąć wiek dojrzały.

W praktyce prawosławnej nie ma Pierwszej Komunii dzieci. Do komunii mogą przystępować już niemowlęta, którym udzielono sakramentu chrztu i bierzmowania. Natomiast ważnym wydarzeniem w duchowym życiu dziecka jest pierwsza spowiedź. Do sakramentu pokuty (pokajanije) dzieci przystępują około 7-10 roku życia[2], gdy są już wystarczająco dojrzałe, aby rozróżnić, czym jest dobro i zło oraz zaczynają rozumieć istotę grzechu. Sakrament ten często nazywany jest „Drugim Chrztem”, jako że spowiadającemu się wybaczane są wówczas grzechy popełnione po Chrzcie, a on sam dostępuje pojednania z Kościołem. Po pierwszej spowiedzi chłopcy często rozpoczynają posługę przy ołtarzu, a dziewczynki zaczynają śpiewać w cerkiewnym chórze.

Kościół prawosławny nie nakłada postu na niemowlęta oraz dzieci przed siódmym rokiem życia, pozostawiając decyzję w tej sprawie w gestii rodziny. Istotne jest jednak, aby zachęcać dziecko do udziału w poście, rozumianym nie tylko jako wstrzemięźliwość od pokarmów, lecz jako czas pracy nad sobą, wysiłek duchowy, rezygnacja z przyjemności jako ofiara składana Chrystusowi, np. podczas przygotowań do największego dla chrześcijan święta Paschy. Stąd wielkopostne postanowienia dzieci mogą dotyczyć ograniczenia codziennych przyjemności oraz samodoskonalenia na drodze eliminowania zachowań negatywnych i utrwalania pozytywnych wzorców, zgodnie z zasadą, iż umiejętność panowania nad własnymi pragnieniami hartuje duszę, czyni człowieka odważniejszym, silniejszym i bardziej wytrwałym w trudnych momentach życiowych.

Tradycje związane z pochówkiem dzieci w obrządku prawosławnym opisuje w swoim artykule ks. Marek Blaza SJ: „Obrzędy pogrzebowe dzieci są nieco prostsze i krótsze od obrzędów pogrzebowych dorosłych. Zwykle chodzi tu bowiem o dzieci do lat siedmiu, czyli takie, które nie przystąpiły jeszcze do pierwszej spowiedzi. A to oznacza, iż w chwili śmierci nie miały jeszcze pełnej świadomości rozróżniania dobra od zła. Z drugiej strony przyjęły już sakrament chrztu, który oczyścił je z grzechu pierworodnego. Dlatego też treść kanonu bardziej koncentruje się na smutku najbliższych i niewinności zmarłej osoby. Natomiast w odniesieniu do dzieci zmarłych podczas porodu bądź dzieci nieochrzczonych nie stworzono w Kościele prawosławnym jednolitej praktyki odprawiania nabożeństwa pogrzebowego. Częstokroć kapłan jedynie błogosławi grób, a sam obrzęd pogrzebu jest bardzo krótki i prosty” (Blaza, 2005, 35).

Co się tyczy kontroli urodzin, dotychczas była ona zdecydowanie przez Kościół prawosławny potępiana, ale obecnie zaczyna przeważać pogląd mniej rygorystyczny. Wielu prawosławnych uczonych i duchowych uważa, że używanie środków antykoncepcyjnych w małżeństwie nie jest samo w sobie grzeszne, jako że o liczbie dzieci powinny decydować sami rodzice, kierując się własnym sumieniem. Natomiast przerywanie ciąży jest przez prawosławną teologię moralną jednoznacznie potępiane.

Kieszonka:
We współczesnym świecie, rządzonym w głównej mierze przez idee kwestionujące chrześcijaństwo, już samo bycie prawosławnym może stanowić dla dziecka „wyczyn ascetyczny” (s. Magdalena, 2011, s. 53), stąd zadaniem rodziców i ojców duchownych jest takie kierowanie rozwojem dziecka, aby surowa reguła nie doprowadziła w konsekwencji do porzucenia wiary.

Literatura:

  1. Blaza M. SJ, Modlitwa za zmarłych w Kościele prawosławnym, „Przegląd Powszechny” 2005, nr 11, s. 27-40.
  2. Bułgakow S., Prawosławie. Zarys nauki kościoła prawosławnego, przeł. ks. H. Paprocki, Białystok-Warszawa 1992.
  3. Chrześcijańskie wychowanie. Rozważania i porady dla prawosławnej rodziny, Prawosławny Monaster w Turkowicach 2014.
  4. Evdokimov P., Prawosławie, przeł. ks. J. Klinger, Warszawa 2003.
  5. S. Magdalena, O dzieciach w Cerkwi, Warszawska Metropolia Prawosławna, Warszawa 2011.
  6. Smykowska E., Zwyczaje i obrzędy prawosławne. Mały słownik, Warszawa 2008.
  7. Metropolita Kallistos Ware, Kościół Prawosławny, przeł. ks. W. Misijuk Wyd. Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, 2011.

Literatura zalecana:

  1. Гриц, И. Я., Гриц, М. Ю., Таинство детства: беседы c архимандритом Виктором (Мамонтовым), Moskwa 2005 i nast.
  2. Каледа Г.А., Домашняя церковь, Moskwa 2013.
  3. Кураев А.В., «Гарри Поттер» в Церкви: между анафемой и улыбкой, Moskwa 2012.
  4. Пестов Н.Е., Современная практика православного благочестия, t. 2, cz. 7: Христианское воспитание детей, Санкт-Петербург 1994 i nast.
  5. Пестов Н. Е. Православное воспитание детей, Санкт-Петербург 2010.
  6. Справочник православного человека, Данилов мужской монастырь, Москва 2008.
  7. Торик А., Воцерковление, Moskwa 2008.
  8. Koulomzin S., Nauka religii w szkole, Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, Białystok 1992.

Autorka hasła:

dr Aleksandra Urban-Podolan, Uniwersytet Zielonogórski

Przypisy:


  1. Cyt. za: Chrześcijańskie wychowanie. Rozważania i porady dla prawosławnej rodziny, Prawosławny Monaster w Turkowicach, 2014, s. 15.
  2. W zależności od decyzji rodziców lub granicy wiekowej przyjętej ogólnie w konkretnym środowisku.