http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Sport_w_dzieci%C5%84stwie_-_has%C5%82o_otwarte&feed=atom&action=historySport w dzieciństwie - hasło otwarte - Historia wersji2024-03-28T18:42:20ZHistoria wersji tej strony wikiMediaWiki 1.25.2http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Sport_w_dzieci%C5%84stwie_-_has%C5%82o_otwarte&diff=407&oldid=prevAdmin o 17:06, 6 sty 20162016-01-06T17:06:26Z<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 17:06, 6 sty 2016</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L1" >Linia 1:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 1:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">:</del>::::''Sport to jest fantastyczna szkoła życia niezależnie od tego, czy osiągniemy w sporcie sukces, czy nie.''<br /><small>Szymon Ziółkowski (srebrny medalista olimpijski i wielokrotny mistrz Polski w rzucie młotem)</small>  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>::::''Sport to jest fantastyczna szkoła życia niezależnie od tego, czy osiągniemy w sporcie sukces, czy nie.''<br /><small>Szymon Ziółkowski (srebrny medalista olimpijski i wielokrotny mistrz Polski w rzucie młotem)</small>  </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sport dzieci posiada rozliczne walory wychowawcze i rozwojowe. Zdaniem Stefana Wołoszyna jest źródłem samorealizacji, jest wszechobecny w wychowaniu i rozwoju jednostki, stanowi źródło radości i silnych przeżyć emocjonalnych, jest dla płaszczyzną przyjaznych i życzliwych kontaktów z rówieśnikami, kształtuje umiejętność podporządkowania się jednostki grupie, uczy dobrej roboty i organizacji, poprawia stan zdrowia, rozwija obowiązkowość, dyscyplinę i systematyczność, a także poprawia wyniki w nauce (Wołoszyn 1998).</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sport dzieci posiada rozliczne walory wychowawcze i rozwojowe. Zdaniem Stefana Wołoszyna jest źródłem samorealizacji, jest wszechobecny w wychowaniu i rozwoju jednostki, stanowi źródło radości i silnych przeżyć emocjonalnych, jest dla płaszczyzną przyjaznych i życzliwych kontaktów z rówieśnikami, kształtuje umiejętność podporządkowania się jednostki grupie, uczy dobrej roboty i organizacji, poprawia stan zdrowia, rozwija obowiązkowość, dyscyplinę i systematyczność, a także poprawia wyniki w nauce (Wołoszyn 1998).</div></td></tr>
</table>Adminhttp://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Sport_w_dzieci%C5%84stwie_-_has%C5%82o_otwarte&diff=406&oldid=prevAdmin o 17:05, 6 sty 20162016-01-06T17:05:05Z<p></p>
<table class='diff diff-contentalign-left'>
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Wersja z 17:05, 6 sty 2016</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="L1" >Linia 1:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 1:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>::''Sport to jest fantastyczna szkoła życia niezależnie od tego, czy osiągniemy w sporcie sukces, czy nie.''</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">:::</ins>::''Sport to jest fantastyczna szkoła życia niezależnie od tego, czy osiągniemy w sporcie sukces, czy nie.''<ins class="diffchange diffchange-inline"><br /></ins><small>Szymon Ziółkowski (srebrny medalista olimpijski i wielokrotny mistrz Polski w rzucie młotem)</small>  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><small>Szymon Ziółkowski (srebrny medalista olimpijski i wielokrotny mistrz Polski w rzucie młotem)</small>  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sport dzieci posiada rozliczne walory wychowawcze i rozwojowe. Zdaniem Stefana Wołoszyna jest źródłem samorealizacji, jest wszechobecny w wychowaniu i rozwoju jednostki, stanowi źródło radości i silnych przeżyć emocjonalnych, jest dla płaszczyzną przyjaznych i życzliwych kontaktów z rówieśnikami, kształtuje umiejętność podporządkowania się jednostki grupie, uczy dobrej roboty i organizacji, poprawia stan zdrowia, rozwija obowiązkowość, dyscyplinę i systematyczność, a także poprawia wyniki w nauce (Wołoszyn 1998).</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sport dzieci posiada rozliczne walory wychowawcze i rozwojowe. Zdaniem Stefana Wołoszyna jest źródłem samorealizacji, jest wszechobecny w wychowaniu i rozwoju jednostki, stanowi źródło radości i silnych przeżyć emocjonalnych, jest dla płaszczyzną przyjaznych i życzliwych kontaktów z rówieśnikami, kształtuje umiejętność podporządkowania się jednostki grupie, uczy dobrej roboty i organizacji, poprawia stan zdrowia, rozwija obowiązkowość, dyscyplinę i systematyczność, a także poprawia wyniki w nauce (Wołoszyn 1998).</div></td></tr>
</table>Adminhttp://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Sport_w_dzieci%C5%84stwie_-_has%C5%82o_otwarte&diff=405&oldid=prevAdmin: Utworzono nową stronę "::''Sport to jest fantastyczna szkoła życia niezależnie od tego, czy osiągniemy w sporcie sukces, czy nie.'' <small>Szymon Ziółkowski (srebrny medalista olimpijski..."2016-01-06T17:04:25Z<p>Utworzono nową stronę "::''Sport to jest fantastyczna szkoła życia niezależnie od tego, czy osiągniemy w sporcie sukces, czy nie.'' <small>Szymon Ziółkowski (srebrny medalista olimpijski..."</p>
<p><b>Nowa strona</b></p><div>::''Sport to jest fantastyczna szkoła życia niezależnie od tego, czy osiągniemy w sporcie sukces, czy nie.''<br />
<small>Szymon Ziółkowski (srebrny medalista olimpijski i wielokrotny mistrz Polski w rzucie młotem)</small> <br />
<br />
Sport dzieci posiada rozliczne walory wychowawcze i rozwojowe. Zdaniem Stefana Wołoszyna jest źródłem samorealizacji, jest wszechobecny w wychowaniu i rozwoju jednostki, stanowi źródło radości i silnych przeżyć emocjonalnych, jest dla płaszczyzną przyjaznych i życzliwych kontaktów z rówieśnikami, kształtuje umiejętność podporządkowania się jednostki grupie, uczy dobrej roboty i organizacji, poprawia stan zdrowia, rozwija obowiązkowość, dyscyplinę i systematyczność, a także poprawia wyniki w nauce (Wołoszyn 1998).<br />
<br />
Sport zapewnia dziecku wszechstronny rozwój psychofizyczny oraz równomierny rozwój etyczny, moralny, społeczny oraz emocjonalny. Decydując się na uprawianie sportu dziecko poświęca się, pokonuje liczne trudności, dokonuje wyborów kosztem wielu wyrzeczeń, a na koniec podlega ocenie. Podczas zajęć sportowych mali zawodnicy poznają reguły współzawodnictwa, zasadę fair play, uczą się doceniać pracę całego zespołu i szanować drugiego człowieka. Sport uczy również szacunku dla przegrywających, udzielania pomocy oraz stosowania się do powszechnie uznawanych i akceptowanych reguł. Radość zwycięstwa i gorycz porażki to dwie przeciwne sytuacje, w których musi umieć się znaleźć każdy zawodnik.<br />
<br />
W wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym sport powinien być traktowany jako doskonała zabawa, która wpływa na poprawę sprawności ogólnej oraz wszechstronnie kształtuje zdolności motoryczne dziecka. Podczas zajęć sportowych dziecko uczy się systematyczności i zaangażowania, nabiera prawidłowych nawyków, co sprawia, że jego stosunek do zajęć ruchowych jest bardzo pozytywny.<br />
<br />
Przy wyborze dyscypliny sportowej należy zwrócić uwagę, na te które pozytywnie wpływają na samopoczucie dziecka, gdyż przede wszystkim to właśnie nasza pociecha jest najważniejsza i musi dobrze czuć się wykonując ćwiczenia w danej dyscyplinie sportowej. Od najmłodszych lat można uprawiać pływanie, taniec, sztuki walki, gimnastykę artystyczna i sportową, a także gry zespołowe i zabawy z piłką. <br />
<br />
Tu warto zwrócić uwagę na tak zwane „sportowanie”, termin bardzo popularny w Europie, a u nas mało używany. Sportowanie jest utożsamiane z zabawą w sport, czyli sporty rozumiany jako źródło wszechstronnego rozwoju organizmu dziecka, jako doskonałe przygotowanie do uczestnictwa w rekreacji ruchowej. Nie będzie to udział w sporcie kwalifikowanym, a forma popularniejsza, dostępna dla uczestników o różnym poziomie umiejętności i sprawności. Wiele klubów w Polsce dysponując profesjonalnie przygotowaną kadrą otwiera swe podwoje dla najmłodszych tworząc sekcje już dla przedszkolaków. <br />
<br />
Naturalna potrzeba ruchu powinna być przez dorosłych podsycana i rozwijana, a nie tłumiona. Można wymienić wiele korzyści płynących z uprawiania sportu:<br />
# wzmacnia ciało stymulując rozwój układu mięśniowego i kostnego, poprawia wydolność, dotlenia tkanki, reguluje przemianę materii, a także kształtuje zmysł równowagi i koordynację ruchową;<br />
# hartuje przez udział w zajęciach na świeżym powietrzu kształtują się odpowiednie reakcje organizmu na zmiany temperatury, nawilżane są błony śluzowe dróg oddechowych, będące zaporą dla wirusów i bakterii;<br />
# uczy wytrwałości i kształtuje przekonanie, że wysiłek jest opłacalny, bo przynosi efekty w postaci konkretnych umiejętności;<br />
# sprawia przyjemność, bo pozwala traktować ruch jako doskonałą zabawę, a jednocześnie satysfakcjonują osiągane rezultaty - przebiegnięcie dystansu, pokonanie przeszkody, strzelenie bramki itp.;<br />
# wycisza, bowiem pozwala spożytkować nadmiar energii na zajęcia sportowe, działania są odpowiednio ukierunkowane i zorganizowane;<br />
# uczy zasad zdrowej rywalizacji, stosowania zasady fair play nie tylko na boisku, ale i w życiu, uczy dbania o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych;<br />
# dodaje pewności siebie, pozwala na umocnienie swojej pozycji w grupie, wpływa na samopoczucie i lepszą samoocenę,<br />
# wzmacnia więzi w kontaktach z innymi osobami, poprawia relacje międzypokoleniowe (z rodzicami, z dziadkami itp.).<br />
<br />
{| class="wikitable" width=100%<br />
|+ style="text-align:left; color: #487eac"|Kieszonka: <br />
|style="background-color: #d9edff; border-color: #487eac" font-size:85%|Wybierając dyscyplinę sportową dla dziecka trzeba pamiętać o tym, że jego rozwój wymaga nie tylko ruchu, ale także kontaktu z rówieśnikami, który rozwija umiejętność współpracy i zdrowej rywalizacji. Sporty grupowe są odpowiednie dla dzieci otwartych na wyzwania i potrafiących współpracować w grupie (np. zespołowe gry sportowe). Natomiast dla dziecka nieśmiałego czy zamkniętego w sobie lepsze będą dyscypliny, które pozwolą na indywidualne wytyczanie sobie celów i ich realizację (np. wspinaczka, pływanie, jazda na rowerze, gimnastyka, sporty walki itp.).<br />
|}<br />
<br />
'''Literatura:'''<br />
<br />
Wołoszyn S., Sport a wychowanie, w: Z. Dziubiński (red.), Salezjanie a sport, Warszawa 1998.<br />
<br />
<br />
'''Autorka hasła:'''<br />
<br />
dr hab. Danuta Umiastowska, prof. US, Uniwersytet Szczeciński<br />
<br />
[[kategoria: Biologiczny konstrukt dzieciństwa]]</div>Admin